Ford e-Transit Custom już bez tajemnic. Na pakę weźmie ponad 1000 kg

Ford E-Transit Custom to najprawdopodobniej pierwszy elektryczny dostawczak, który faktycznie przekona do siebie przedsiębiorców. Jego specyfikacja miło zaskakuje. Dostajemy tutaj bowiem dużą ładowność, solidny uciąg, przestronną pakę i ogromny zasięg na jednym ładowaniu. A to są cechy, których wielu klientów szuka w takim samochodzie.

Elektryfikacja postępuje w ekspresowym tempie, aczkolwiek skupia się głównie na autach osobowych. Nieliczne marki inwestują miliony w rozwój aut użytkowych na prąd. Tutaj z tłumu wyróżnia się Ford, który to stawia na nowoczesną gamę samochodów komercyjnych. Ford E-Transit Custom 2023 ma szansę stać się pojazdem, który przekona do siebie wielu przedsiębiorców. Oto co warto o nim wiedzieć.

Ford E-Transit Custom 2023. Ładowność i uciąg to słowa-klucze

Kluczową kwestią, którą trzeba rozwiązać w tego typu samochodach, są ich możliwości przewozowe. Dokładanie baterii do spalinowego dostawczaka zwykle oznacza więcej ograniczeń, niż korzyści. Ford podszedł więc do sprawy kompleksowo i stworzył od podstaw elektrycznego dostawczaka.

Efekt? Nowy E-Transit Custom oferuje 1100 kilogramów ładowności. Do tego na hak można tutaj zapiąć przyczepę ważącą nawet dwie tony. Są to wartości, które do tej pory zarezerwowane były dla solidnych silników wysokoprężnych.

Aby było to możliwe zdecydowano się na wiele nietypowych rozwiązań. Przykładowo silnik elektryczny mocowany jest bezpośrednio do platformy auta, tak aby zachować więcej przestrzeni na zawieszenie.

Jednostka elektryczna, w zależności od wersji, oferuje od 136 do 218 KM. 415 Nm momentu obrotowego sprawi, że nawet załadowany po dach E-Transit Custom zachowa dobrą dynamikę.

Ford E-Transit Custom 2023

Paka E-Transita Customa, w zależności od wersji, oferuje od 5,8 do 9 metrów sześciennych przestrzeni. Zmieści ona także przedmioty o długości do 3,45 metra.

Zasięg sięga tutaj 380 kilometrów. Ford nauczył się na własnych błędach

Tutaj punktem wyjścia stał się Ford F-150 Lightning, który przyniósł marce wiele nowoczesnych technologii. Z niego zapożyczono między innymi konstrukcję celi w akumulatorze, dzięki czemu każdy pakiet ma większą gęstość energii.

Akumulator oferuje 74 kWh pojemności, co przekłada się na 380 kilometrów zasięgu. Aby auto pozostawało oszczędne także w gorszych warunkach pogodowych, dodano tutaj pompę ciepła EVI typu powietrze-woda. Jest to standardowe wyposażenie każdego E-Transita Customa i zarazem coś, czego bardzo brakuje w Mustangu Mach-E.

Akumulator w elektrycznym Transicie można ładować z mocą sięgającą 125 kW, co pozwala na "zatankowanie go" od 15 do 80 procent w 41 minut.

Ford E-Transit Custom może też być mobilnym generatorem

Podobnie jak Ford F-150 Lightning, E-Transit Custom również posiada możliwość oddawania energii. Maksymalna moc sięga 2,3 kW, co wystarczy aby zasilić narzędzia podczas pracy. Wiele firm doceni to rozwiązanie.

Kierowców i właścicieli flot wspierać będą aplikacje Ford Pro

Nowy elektryczny Transit zyska szereg nowoczesnych udogodnień, takich jak na przykład dostęp NFC, który można dowolnie konfigurować z poziomu specjalnej aplikacji Forda. Tym samym nie każdy kierowca musi posiadać kluczyki do auta - wystarczy wgrać kartę w telefonie.

Funkcja Delivery Assist sprawia z kolei, że dostawcy i kurierzy będą mieli większy komfort podróżowania. Po zatrzymaniu auta i włączeniu trybu P, Delivery Assist automatycznie aktywuje światła awaryjne, domyka szyby i blokuje kabinę kierowcy po opuszczeniu auta. Ponowne zajęcie miejsca za kierownicą i włącznie trybu jazdy D sprawia, że wszystkie ustawienia wracają do pierwotnego stanu, tj. szyby się otwierają, a światła awaryjne wyłączają.

Ford E-Transit Custom 2023

E-Transit Custom może też być mobilnym biurem

Ciekawostką jest tutaj odchylna kierownica, która może stanowić podstawkę na laptopa podczas pracy w kabinie. Schowki i duży podłokietnik pozwalają z kolei na utrzymanie porządku w kabinie.

Telematyka przyda się właścicielom flot

Stały wgląd w sposób użytkowania pojazdów z aplikacji Ford Pro umożliwi z kolei lepsze gospodarowanie autami, nadzorowanie ich stanu i sposobu wykorzystywania przez kierowców. Funkcja ta dostępna będzie nawet dla małych flot, liczących po dwa-trzy samochody. Jednocześnie aplikacja Ford Pro umożliwi też wgląd w dostępność stacji ładowania, a także ułatwi rozliczenia za pobraną energię.

Produkcja nowego Forda E-Transita Customa ruszy jesienią przyszłego roku

Auto powstawać będzie w fabryce w Kocaeli w Turcji, pod skrzydłami tureckiego oddziału joint-venture Ford Otosan. Warto dodać, że ta spółka przejęła też na własność zakład w Krajowej w Rumunii, gdzie powstaje obecnie Puma i Ecosport.