G-LOC w samochodzie - szokujące przeciążenia w Volkswagenie I.D. R

Kiedy zjawiska występujące między innymi w wojskowych myśliwcach pojawiają się w autach, to wiedz, że masz do czynienia z czymś niezwykle szybkim.

Volkswagen I.D. R to maszyna stworzona w jednym celu - jej zadaniem jest wykręcanie najlepszych czasów przy zachowaniu pełnej skuteczności. Swoje zadanie I.D. R spełnił podczas wyścigu górskiego w Pikes Peak. Legendarny podjazd został pokonany w 7:57.143 min. i dokonał tego Romain Dumas. Pobił on tym samym czas Sebastiana Loeba o 16 sekund.

Zobacz także: Volkswagen I.D. R wykręca nowy rekord w Pikes Peak

To tylko pokazuje skuteczność Volkswagena I.D. R. Ciekawostką jest fakt, iż osiągi i możliwości tego auta w zasadzie spotykają się z granicą wytrzymałości ludzkiego organizmu. Kierowcy wyścigowi nie są szkoleni w sposób zbliżony do pilotów myśliwców wojskowych, aczkolwiek w przypadku tego auta treningi na symulatorach, czyli tzw. wirówkach przeciążeniowych, są więcej niż wskazane. W Volkswagenie I.D. R. może bowiem występować zjawisko tzw. G-LOC / black-out, czyli chwilowa utrata przytomności i świadomości. Jest to związane z ogromnymi przeciążeniami, podczas których krew nie jest dostarczana do mózgu. W efekcie kierowca może mieć tzw. widzenie tunelowe lub zaciemnienie obrazu. Całkowita utrata przytomności w aucie raczej nie jest możliwa, aczkolwiek słabsze organizmy mogą doświadczyć takiej sytuacji.

O ile Romain Dumas nie miał problemów z takim zjawiskiem, o tyle spotkały one jedynych dziennikarzy, którzy mieli możliwość zajęcia miejsca i przejechania się tym samochodem. Według ich relacji w zakrętach czuje się błogi spokój i senność, po czym na prostych odcinkach organizm ponownie "aktywuje się" w tryb pełnej czujności. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przykładowo hamulce zastosowane w modelu I.D. R posiadają system regeneracyjny, który przy bardzo ostrym hamowaniu jest w stanie wygenerować przeciążenia na poziomie 5G. 680 koni mechanicznych w ważącym 1100 kg nadwoziu także robi swoje. Dodatkowo moc, jak to w przypadku samochodu elektrycznego, jest dostępna "od zera".

Volkswagen szykuje się na pobicie kolejnego rekordu - tym razem I.D. R ma wykręcić najlepszy czas na kultowym hillclimbie w Goodwood, gdzie aktualnie króluje czas Formuły 1 (41,6 sekundy), wykręcony przez Nicka Heidfelda.