Greenway aktualizuje cenniki - i jest drogo. "Bez abonamentu przestaje się to opłacać"
Greenway opublikował nowy cennik, który wejdzie w życie 1 stycznia 2023. Ceny mocno idą w górę - zwłaszcza dla osób, które nie mają pakietu.
Ceny energii idą w górę. A to nie są dobre informacje dla użytkowników samochodów elektrycznych. Jeden z największych operatorów ładowarek w Polsce, czyli firma Greenway, opublikowała nowy cennik, który wejdzie w życie już 1 stycznia. Trzeba przygotować się na spore podwyżki.
Greenway opublikował nowy cennik. Od 1 stycznia będzie drożej, zwłaszcza dla "nieregularnych" klientów
Aby dokładnie zobaczyć skalę podwyżek, zacznijmy od przypomnienia cennika, który obowiązuje w tej chwili. Wygląda on następująco.
Poniżej znajduje się z kolei nowy cennik Greenway, który wchodzi w życie 1 stycznia 2023.
Różnice widoczne są gołym okiem. Największa podwyżka czeka osoby, które nie posiadają stałego konta i decydują się na jednorazowe ładowanie. Tutaj stawka za 1 kWh przy ładowaniu prądem zmiennym wzrasta z 1,88 zł do 2,20 zł.
W przypadku szybkiego ładowania prądem stałym podwyżka jest jeszcze wyższa - o 50 groszy przy ładowaniu z mocą do 100 kW i 56 groszy z mocą większą niż 100 kW. Cały czas mówimy oczywiście o cenach za 1 kWh.
Pakiet "Energia Standard", czyli podstawowy dla wielu użytkowników, także oznacza podwyżki
Tutaj stawka za 1 kWh przy ładowaniu AC wzrasta z 1,67 zł do 1,95 zł. W przypadku szybkiego ładowania DC z mocą do 100 kW zapłacimy teraz 2,95 zł zamiast 2,52 zł. Najszybsze ładowanie (z mocą powyżej 100 kW) kosztuje z kolei 3,25 zł zamiast 2,77 zł.
Jeśli więc nie jesteście stałymi użytkownikami aut elektrycznych, to za jedno ładowanie zapłacicie naprawdę dużo
Przyjmijmy, że chcemy naładować 50 kWh, aby pokonać dłuższą trasę. Większość elektryków zużywa średnio 18-23 kWh w optymalnych warunkach przy prędkości 120 km/h.
Korzystając z pakietu Energia Standard za 50 kWh na szybkiej ładowarce zapłacimy od 147,50 zł (przy mocy do 100 kW) do 162,50 zł (przy ładowaniu z mocą powyżej 100 kW). Przejedziemy za to od 220 do 260 kilometrów - w zależności od samochodu.
Oznacza to, że przejechanie 100 kilometrów w aucie, które na 50 kWh energii pokona około 220 kilometrów, kosztuje nas 67 zł. W przypadku szybszego ładowania będą to nawet 73 zł. Nieco lepiej wypadają oszczędniejsze elektryki, w których pokonanie 100 km kosztować będzie od około 56 do 63 zł.
Dla stałych użytkowników elektryków pakiety Energia Plus i Energia Max są więc niezbędne
W przypadku pakietu Energia Plus ceny wzrosły od 28 do 34 groszy na 1 kWh. Ładowanie AC wyceniono na 1,75 zł, a DC odpowiednio na 2,30 zł i 2,60 zł. Tutaj koszt przejechania stu kilometrów będzie więc dużo niższy - spadnie nawet do nieco ponad 40 groszy.
Osoby pokonujące najwięcej kilometrów elektrykami docenią pakiet Energia Max. Tutaj cennik Greenway jest najbardziej atrakcyjny, gdyż stawki wzrosły o średnio niecałe 30 groszy za 1 kWh.
Warto jednak pamiętać, że pakiety wymagają stałych opłat. W przypadku pakietu Energia Plus jest to 34,99 zł miesięcznie, a Energia Max 99,99 zł miesięcznie. Rocznie trzeba więc dołożyć od niecałych 420 do blisko 1200 złotych.
Greenway zwiększył też opłatę za przekroczenie czasu ładowania
Ten pozostał niezmieniony - przy ładowarce AC za darmo spędzimy 600 minut, przy DC - 60. Każda kolejna minuta kosztować będzie 0,40 zł, czyli o 6 groszy więcej, niż dotychczas.