Goodbye, diesel! Hybrydy plug-in wypierają silniki wysokoprężne i zyskują na popularności

Hybrydy plug-in zyskują na znaczeniu. Diesel, niegdyś mający potężny udział w rynku, dziś jest w odwrocie. Liczby robią wrażenie.

Europejski rynek nowych samochodów przechodzi dynamiczną zmianę i dane z 2025 roku potwierdzają skalę tego trendu. Silniki wysokoprężne, które w szczycie swojej popularności na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, miały nawet 50 procent udziału w rynku, tracą pozycję ekspresowo. Afera Volkswagena zapoczątkowała trwały spadek zainteresowania dieslami i sprzedaż nie wróciła już do wcześniejszych poziomów. Najpierw wyprzedziły je klasyczne hybrydy, a teraz dołączyły do tego hybrydy plug-in.

Hybrydy plug-in rosną w siłę. Diesel od ośmiu lat regularnie traci

Rynek odwrócił się od diesla w 2017 roku, gdy benzyna po raz pierwszy od 2009 roku wyprzedziła go w statystykach rejestracji. Kolejne lata tylko pogłębiły ten proces. W 2021 roku kierowcy wybrali częściej klasyczne, niż auta z silnikiem wysokoprężnym. W 2022 roku po raz pierwszy większą popularność zdobyły samochody elektryczne, co dodatkowo wzmocniło utratę pozycji diesli.

Z kolei w 2025 roku diesel spadł już na czwarte miejsce w Europie, a jego miejsce zajęły hybrydy plug-in. Dane za okres od stycznia do października są zaskakujące. PHEV-y osiągnęły 9,4 procent udziału w rynku w regionie UE, EFTA i Wielkiej Brytanii. Diesle z kolei spadły do poziomu 8 procent. Przewaga hybryd plug-in pojawiła się już po drugim kwartale 2025 roku. Wszystko wskazuje na to, że różnica będzie dalej rosła.

Dlaczego diesel przegrywa, a hybrydy plug-in zyskują?

Po pierwsze, producenci oraz regulatorzy tworzą środowisko, które zdecydowanie sprzyja elektryfikacji. Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji wymuszają kosztowne modyfikacje jednostek wysokoprężnych. Marki przesuwają strategie produktowe na hybrydy i auta elektryczne, a z segmentu małych samochodów diesel znika całkowicie.

Po drugie, klienci wybierają także pojazdy ze wsparciem finansowym, ponieważ dopłaty do modeli zelektryfikowanych oraz niższe podatki przesuwają opłacalność w stronę hybryd i elektryków.

hybrydy plug-in

Po trzecie: silniki benzynowe są wydajne i oszczędne jak nigdy dotąd, co odbiera kolejne argumenty silnikom wysokoprężnym. Skutki afery diesel wciąż wpływają na decyzje zakupowe. Do tego unijna polityka cały czas utrzymuje na horyzoncie zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku.

W Polsce z kolei hybrydy plug-in mogą zyskać za sprawą nowych przepisów dotyczących amortyzacji samochodów osobowych w firmach. Pojazd emitujące powyżej 50g CO2 na kilometr mają obniżony poziom amortyzacji do 100 000 złotych. To oznacza wyższe podatki i większe koszty.

Hybrydy i hybrydy plug-in zdominowały europejskie rejestracje

W 2025 roku hybrydy stanowią już 34,7 procent wszystkich nowych rejestracji w UE, EFTA i Wielkiej Brytanii. Ten wynik plasuje je wyraźnie przed benzyną, która osiąga 26,9 procent, oraz elektrykami z udziałem 18,3 procent. Trend pozostaje więc wyraźnie widoczny: Europa przyspiesza elektryfikację, a diesel traci znaczenie w tempie, którego jeszcze dekadę temu nikt nie przewidywał.