IAA Mobility 2021. Oto wszystkie nowości, które poznamy w Monachium
Już 7 września ruszają pierwsze postpandemiczne europejskie targi motoryzacyjne. IAA Mobility w Monachium zastępuje imprezę odbywającą się we Frankfurcie. W tym roku nie tylko poznamy nową nietypową formułę, ale też zobaczymy wiele ciekawych premier. Przygotowaliśmy dla Was listę najbardziej interesujących debiutów.
Długo przyszło nam czekać na pierwsze targi od czasu wybuchu pandemii w 2020 roku. Doskonale pamiętamy moment, gdy w ostatniej chwili zarząd Geneva International Motor Show oficjalnie odwołał tę imprezę - to był tak naprawdę początek długiego zastoju, który trwał w zasadzie do tego roku. Po przerwie powraca pierwsze duże wydarzenie, podczas którego w jednym miejscu i czasie zobaczymy szereg nowości. IAA Mobility 2021 nie tylko odbędzie się po raz pierwszy w nowej formie, ale także i w nowej lokalizacji. Po wielu latach stolica Bawarii zastąpiła biznesowy Frankfurt nad Menem. Czy ta zmiana przyniesie zmiany na lepsze? To pokażą najbliższe dni, gdyż drzwi targów otworzą się już 7 września, a wydarzenie potrwa 5 dni.
IAA Mobility 2021 Monachium - premiery
Targi w Monachium stawiają na promocję "nowej mobilności". Chodzi tutaj głównie o samochody elektryczne i wszelkie alternatywne formy użytkowania aut, takie jak najem lub carsharing. W tym gronie nie zabraknie jednak klasycznych premier.
Audi
Audi pokaże nam przede wszystkim samochody studyjne, które zapowiadają przyszłość marki. Mowa tutaj o pokazywanym w zwiastunach modelu Grandsphere i zaprezentowanym już roadsterze Skysphere. Dołączy do nich elektryczne Audi A6 E-Tron, oraz najnowsze samochody marki - Audi RS3 i Q4 Sportback.
BMW
Będąc na własnym podwórku nie można nie pokazać wielu ciekawostek. Obok BMW i4 i iX zobaczymy także odświeżone iX3. Nie jest to jednak "gwóźdź programu". gdyż nim będzie studyjne BMW i7. Elektryczna limuzyna pokaże nam stylistykę nadchodzącej Serii 7, bardzo bliskiej już formy produkcyjnej. Samochody testowe noszą coraz bardziej skąpe maskowanie, co sugeruje rychły debiut.
W Monachium powinniśmy także zobaczyć nową Serię 2 Active Tourer. BMW nie rezygnuje z małego vana i uczy się na swoich błędach. Nowy model ma być ciekawszy wizualnie i znacznie bardziej dopracowany pod kątem użyteczności w środku. Pod maską znajdziemy z kolei nawet 270-konny wariant, potencjalnie o oznaczeniu ti.
Cupra
Hiszpańska marka przywiezie do Monachium trzy kluczowe auta. Jednym z nich będzie Born, czyli odpowiednik Volkswagena ID.3. Born oferowany będzie z 300-konnym napędem i lekko podrasowanym układem jezdnym.
Obok niego zobaczymy też nowy studyjny samochód sportowy i prawdopodobnie po raz kolejny pokaże się SUV Tavascan, czyli kolejny elektryczny samochód tej marki. Tavascana w produkcyjnej postaci powinniśmy zobaczyć już w przyszłym roku.
Dacia
Rumuńsko-francuska marka na dobrą sprawę dzisiaj pokazała nam swoją nowość. To model Jogger, czyli praktyczne kombi na bazie Sandero i następca Lodgy/Dokkera. Poza tym na stanowisku marki zobaczymy też koncept Bigster, który w za dwa lata zamieni się w produkcyjne auto.
KIA
Koreańska marka będzie miała dla nas dużą premierę w postaci modelu Sportage. Europejski wariant został już zapowiedziany szkicami, a 1 września ujrzymy pierwsze oficjalne zdjęcia. Obok niego zaparkuje elektryk EV6, który pod koniec roku powinien trafić do salonów.
Mercedes
Stuttgart dosłownie zaleje Monachium swoimi nowościami. Gwiazda przywiezie bowiem aż cztery całkowicie nowe modele. To kabriolet SL, będący też następcą Mercedesa-AMG GT Roadster, EQS AMG i jego mniejszy brat, EQE. Na deser dostaniemy wyczekiwany topowy wariant modelu GT 4-door Coupe, czyli 800-konną hybrydę plug-in.
Z "normalnych" premier warto wymienić pokazaną już w sieci Klasę C All-Terrain - w Monachium po raz pierwszy zostanie zaprezentowana na żywo.
Wciąż mało? Dorzućcie do tego jeszcze studyjną elektryczną Klasę G, czyli zapowiedź modelu EQG. Wszystko wskazuje też na to, że obok tego auta pojawi się model Vision EQXX, czyli zwiastun przyszłości marki. Niemcy pracują nad baterią oferującą 1000 km zasięgu na ładowaniu i czterema nowymi platformami dla pojazdów na prąd. EQXX ma być właśnie zwiastunem tego, co zobaczymy w najbliższych latach.
Polestar
Tutaj zobaczymy skromny debiut, gdyż Polestar 2 pojawi się w słabszym i tańszym wydaniu z jednym silnikiem elektrycznym.
Porsche
Marka z Zuffenhausen wchodzi cała na czerwono z tajemniczym prototypem. To na pewno nie jest zwiastun elektrycznego Macana. Według wstępnych informacji przygotowywany koncept zwiastuje elektrycznego następcę Caymana i Boxstera.
Renault
Tutaj będzie na prawdę ciekawie. Największą gwiazdą stanowiska francuskiej marki stanie się nowe Megane, w pełni elektryczne. To rywal Volkswagena ID.3 i kolejny rozdział w historii marki. Warto wspomnieć, że Zoe wciąż jest bestsellerem i liderem sprzedaży wśród elektryków w Europie. Czy Megane powtórzy ten sukces? Bateria o pojemności 60 kWh i maksymalna moc ładowania na poziomie 160 kW może z pewnością w tym pomóc.
Obok elektrycznego Megane zobaczymy prototyp nowego Renault 5. Takie auto trafi do sprzedaży już za dwa-trzy lata, jako najmniejszy elektryk w gamie marki.
smart
Smart powraca! Dzięki partnerstwu z Geely marka oferująca małe auta zyska nową twarz. Pierwszą premierą będzie SUV - wcale nie taki mały, do tego zbudowany na platformie dzielonej z Volvo XC40 P8. W kabinie znajdziemy zaś nowoczesne multimedia, mające być rozwinięciem systemu MBUX z Mercedesa.
Volkswagen
Marka z Wolfsburga nie szaleje. Na targach IAA Mobility w Monachium pokaże tylko jedną nowość, czyli Volkswagena ID.5. To sportowe wydanie modelu ID.4, z "modnie ściętym" tyłem. Od razu poznamy go w wydaniu GTX, czyli w 306-konnej wersji z napędem na obie osie.
Prosto z Chin, czyli...
Chińskie marki coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność w Europie. Podczas targów IAA Mobility w Monachium zobaczymy kilka marek: Leapmotor, WEY czy Xpeng.
Wbrew pozorom warto się im przyglądać, gdyż produkty z Państwa Środka stają się bardzo dobre jakościowo i technologicznie.