Ideały nie istnieją, ale ten samochód jest mu bliski. Toyota GR Corolla ma teraz nową skrzynię

W idealnym świecie ten samochód stałby obok GR Yarisa w europejskich salonach. Wszyscy muszą iść jednak na kompromisy, dlatego Toyota GR Corolla jest dla nas zakazanym owocem, tak jak sportowy Yaris w USA. A większy brat znanego nam modelu dostał właśnie coś, co zmienia jego oblicze.

Niewiele firm może poszczycić się tym, że celowo psuje samochody. Toyota jest jednak z tego dumna, gdyż w ten sposób może tworzyć lepsze modele. Ta zasada jest szczególnie ważna w sportowych autach, które muszą znosić ciężką eksploatację, także na torach wyścigowych. Kolejne egzemplarze są więc katowane do granic możliwości, rozbierane i weryfikowane pod kątem zużycia poszczególnych elementów. Tak powstał poprawiony wariant GR Yarisa i tak opracowano też jego kuzyna z USA - to Toyota GR Corolla.

Większy i praktyczniejszy samochód w idealnym scenariuszu parkowałby w salonach w Europie obok Yarisa. Nie jest to jednak możliwe ze względu na normy emisji spalin i wytyczne, których muszą trzymać się producenci samochodów. Japończycy zrobili więc uczciwy podział - my mamy Yarisa, USA ma Corollę.

Kliknij tutaj, aby przeczytać nasz test Toyoty GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów

A ta przeszła właśnie lifting, który idzie śladem zmian z GR Yarisa. Mamy więc nie tylko szereg poprawek mechanicznych, ale przede wszystkim nową skrzynię biegów na pokładzie. To ośmiobiegowy automat Gazoo Direct Shift, nazywany też DAT. Opracowano go w centrali Toyoty i powstał z myślą o możliwie najszybszej i najskuteczniejszej pracy.

Dzięki temu Toyota GR Corolla może być jeszcze skuteczniejsza

Zabawa manualem jest świetna, ale na torze wyścigowych to automat wygrywa za sprawą swojej szybkości i łatwości obsługi. Jeśli więc w takich okolicznościach ma być użytkowany ten samochód, to wybór jest oczywisty.

Poza tym GR Corolla otrzymała dodatkowe chłodnice. Nowością są też standardowo montowane dyferencjały typu Torsen z przodu i z tyłu (wcześniej w bazowej wersji wymagały dopłaty). Poprawione zawieszenie zmniejsza efekt unoszenia przedniej osi przy przyspieszaniu i niweluje "przysiadanie" tyłu, co zapewnia lepszą trakcję. Zwiększył się też moment obrotowy - moc pozostała na poziomie 300 KM, zaś kierowca dostaje blisko 380 Nm do wykorzystania.

Toyota GR Corolla 2025

Nikogo nie powinno dziwić to, że Toyota GR Corolla stała się pożądanym samochodem w Europie. Wiemy, że wiele firm poluje na używane lub lekko uszkodzone samochody i sprowadza je na Stary Kontynent. Można śmiało powiedzieć, że jest to ostatni tak charakterny hothatch w tym segmencie.