Igrzyska Olimpijskie i motoryzacja. Takie samochody towarzyszyły sportowcom

Igrzyska olimpijskie i motoryzacja idą ramię w ramię od blisko stu lat. Jakie samochody towarzyszyły sportowcom? Zobaczcie sami!

  • W Paryżu oficjalnie ruszają igrzyska olimpijskie
  • W tym roku partnerem jest Toyota, która zapewniła flotę wodorowych i elektrycznych samochodów
  • Motoryzacja i igrzyska idą w parze od lat - niektóre modele swoją nazwą nawiązywały nawet do tego wielkiego wydarzenia

Choć pierwsze zmagania sportowców zaczęły się kilka dni temu, to dziś oficjalnie ruszają igrzyska olimpijskie w Paryżu. Stolica Francji będzie miejscem, gdzie atleci z całego świata będą ze sobą rywalizować o złote, srebrne i brązowe medale. Ich zmagania, jak zawsze, wspierają także firmy motoryzacyjne.

W tym roku jest to Toyota, która przygotowała flotę składającą się z modelu Mirai (na wodór) i z elektrycznych SUV-ów bZ4X. Nie zabraknie też vanów ProAce. W minionych latach wielu innych producentów obsługiwało to sportowe święto, a niektóre samochody były naprawdę zaskakujące.

Warto dodać, że Toyota była jednym z pierwszych partnerów igrzysk olimpijskich. W 1964 roku, podczas zawodów w Tokio, japońska marka dostarczyła całą flotę samochodów, która obsługiwała to wydarzenie.

Igrzyska Olimpijskie 2024 Toyota

Zacznijmy od historii sprzed blisko 100 lat. Igrzyska Olimpijskie dały nazwę popularnemu Oplowi

Jest to oczywiście Opel Olympia, który przed wojną był jednym z najpopularniejszych produktów marki z Russelsheim. Dziś te auta są cenionymi klasykami, poszukiwanymi przez fanów zabytkowej motoryzacji.

Pierwsze oficjalne partnerstwo pomiędzy igrzyskami a producentami samochodów datuje się właśnie na wspomniany rok 1964 (Toyota w Tokio) i na rok 1972 roku. Wówczas w Monachium BMW przygotowało samochody, które woziły gości i sportowców. Wtedy też światło dzienne ujrzały prototypowe egzemplarze elektrycznego BMW 1602. Choć zasięg wynosił raptem 60 kilometrów, to w zupełności wystarczał do jazdy po mieście. Zresztą dystans pomiędzy stadionem olimpijskim w Monachium a siedzibą BMW to raptem kilkaset metrów.

Dwadzieścia lat później pomysł BMW wykorzystał Seat. W Barcelonie w 1992 roku pojawiła się elektryczny Seat Toledo. Miał raptem 50 kilometrów zasięgu, 22 KM i ledwo osiągał 100 km/h. Co ciekawe, ze względu na brak odpowiednich regulacji w Hiszpanii, samochody zarejestrowano w Niemczech.

Seat Toledo Igrzyska Olimpijskie 1992

W Chinach w 2008 roku królowała grupa Volkswagena

Niemiecki koncern przy współpracy z lokalnymi spółkami joint-venture przygotował ogromną flotę pojazdów, na którą składały się samochody niemal wszystkich marek. Były więc Skody, Audi i oczywiście Volkswageny - do akcji wkroczyły najróżniejsze modele.

Cztery lata później, w 2012 roku, BMW zawładnęło Londynem

Niemiecka marka zapewniła flotę składającą się z Serii 3, 5 i 7. Promowano wówczas szeroki przekrój wersji napędowych, w tym diesle EfficientDynamics. Ciekawie zmieniły się czasy, patrząc na to, że teraz jednostki wysokoprężne byłyby "na cenzurowanym".

XXXIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu startują 26 lipca i potrwają do 11 sierpnia.