Tak się zamiata rynek. BYD jest jednym z największych graczy na świecie

W tym roku BYD najprawdopodobniej przeskoczy Forda i Hondę w liczbie sprzedanych aut. To robi wrażenie i jednocześnie przeraża.

Marka, o której być może dwa-trzy lata temu nawet nie wiedzieliście, dziś dołącza do grona największych na świecie. Chińczycy rosną w siłę w zastraszającym tempie, głównie za sprawą przemyślanej strategii. BYD może i wciąż raczkuje w Europie, ale są miejsca, w których króluje w statystykach sprzedaży. I nie mamy tutaj na myśli Chin - wbrew pozorom są to zupełnie inne miejsca.

BYD sprzedał w 2024 roku ponad 4,27 miliona samochodów na świecie

Ta liczba wystarczyła, aby przeskoczyć Hondę czy Forda - marki, które uznawane są za potęgi. Skalą ich sukcesu jest wzrost w ciągu roku - z nieco ponad 3 milionów aut sprzedaż zwiększyli do właśnie 4,27 miliona aut, czyli o ponad 41%.

W tym miksie ponad 1,76 miliona samochodów to elektryki, a 2,48 miliona stanowią hybrydy plug-in. W samym grudniu Chińczycy dostarczyli blisko 510 000 pojazdów, co jest absurdalną liczbą z perspektywy wielu innych firm.

Gdzie trafiły te samochody? Oczywiście - w większości do Chin, gdzie BYD ma bardzo mocną pozycję. Ponad 500 000 samochodów sprzedano w innych krajach, w tym w dużej mierze w Ameryce Południowej.

To właśnie tam chiński producent chce się rozpychać za sprawą atrakcyjnych cen. Co prawda budowie fabryki towarzyszą różne skandale, w tym wykorzystywanie niewolniczej siły roboczej, niemniej jak widać nie ma to przełożenia na popyt.

BYD sprzedaż 2024

Jak to się stało, że nieznany BYD nagle jest taką potęgą?

Słowo-klucz to strategia. Ten koncern wykorzystał wsparcie rządu i już dawno temu postawił na elektryfikację. To właśnie ona pozwoliła im tak szybko podbić lokalny rynek i rozlewać się na resztę świata. Dawniej auta BYD były podłymi kopiami produktów Toyoty, w tym modelu Aygo i Corolli. Co ciekawe niektóre podzespoły silników pasują idealnie - są tak wiernie odzwierciedlone.

Teraz BYD tworzy samochody nowoczesne, które wyprzedzają często konkurencję. Europejska oferta jest naprawdę ciekawa i rozwija się w ekspresowym tempie. Czy to oznacza, że w kolejnych latach udział tej marki w sprzedaży na Starym Kontynencie wzrośnie? Tu wszystko zależy od kwestii cła, które obecnie spowalnia, ale nie zatrzymuje tej marki. Za sprawą współpracy z Komisją Europejską BYD uzyskał niższe cło (nieco ponad 18%), doliczane do standardowej stawki 10%.

Źródło: Bloomberg