Witajcie w nowej erze hothatchy. Tu liczy się efekt. IONIQ 5 N 2024 to duże zaskoczenie

Koreańczycy zapewniali, że IONIQ 5 N 2024 zaskoczy nas pod wieloma względami. Nie kłamali - ich nowe auto jest bardzo szybkie, efektowne i ma wiele ukrytych talentów. Do tego nie boi się torów wyścigowych.

Powoli osiągamy poziom, na którym teoretycznie zwyczajne auta oferują absurdalne osiągi i szaloną moc. Hyundai IONIQ 5 N 2024 to idealny przykład. Nowość koreańskiej marki generuje 650 KM, rozpędza się do setki w 3,4 sekundy i pomimo bycia elektrykiem oferuje "ośmiobiegowy automat". Czy to już szaleństwo?

IONIQ 5 N 2024 ma pokazać, że elektromobilność i emocje mogą iść w parze

Hyundai zrobił wszystko, aby ich nowość skręcała karki i sprawiała, że szczęki z hukiem lądują na ziemi. Bardzo pomaga w tym stylistyka, która już w przypadku standardowego IONIQ-a 5 robi wrażenie. Tutaj podkręcono ją agresywnie stylizowanymi zderzakami, dokładkami progów i spoilerem nad tylną szybą.

Całość dopełniają 21-calowe koła, które obuto w opony Pirelli P Zero. Takie ogumienie w elektryku oznacza tylko jedno - szybka jazda będzie czymś absolutnie powszechnym w tym samochodzie.

IONIQ 5 N 2024

Przypomina o tym także wnętrze, które mocno zmieniono względem słabszych wariantów. Debiutuje tutaj trójramienna kierownica, na której znajdziemy szereg przycisków odpowiedzialnych za ustawienia samochodu i napędu.

Standardowe fotele ustąpiły miejsca ciasno trzymającym ciało kubełkom, a pusty tunel środkowy zabudowano wysokim schowkiem. Do tego czarno-niebiesko-czerwona kolorystyka przypomina o charakterze tego wariantu.

IONIQ 5 N 2024 to auto wielu talentów. Specjaliści z Hyundaia wrzucili tutaj wszystko, co się dało

Z reguły auta elektryczne są bardzo proste w obsłudze. Włączamy je, wybieramy kierunek jazdy i wciskamy gaz. Nie dzieje się tutaj nic więcej, a kierowca może jedynie bawić się rekuperacją.

Cóż, elektryczna "N-ka" otwiera szereg nowych możliwości. Inżynierowie marki chcieli połączyć tutaj cechy aut spalinowych z atutami elektryków. Efekt robi wrażenie.

Przede wszystkim wzmocniono całe nadwozie oraz ramę akumulatora. Wszystko dla lepszej sztywności w zakrętach oraz dla pewności prowadzenia.

Poza tym na pokładzie znajdziecie cały zastęp systemów z literą N w nazwie. Na przykład N Pedal zapewnia ostrzejszą reakcję na gaz i sprawniejsze wektorowanie momentu obrotowego w zakrętach. Efektywność energetyczna ląduje w śmietniku, liczą się jedynie wrażenia z jazdy.

IONIQ 5 N 2024

Z kolei system N Drift Optimizer ułatwia utrzymanie stałego poślizgu tylnej osi. Tak, przód tutaj nie ingeruje, a tylne koła efektownie smażą opony. Ciekawym dodatkiem jest Torque Kick Drift, który symuluje strzał ze sprzęgła. Jestem ciekaw jak to działa w praktyce!

A to dopiero początek zabawy

Układ N Torque Distribution zajmuje się odpowiednim przeniesieniem mocy pomiędzy osiami i kołami. Do wyboru mamy aż 11 ustawień, a wisienką na torcie jest tutaj E-LSD, czyli elektroniczna "szpera", która ekspresowo spina tylne lub przednie koła.

Dla fanów mocy najważniejszy jest N Grin Boost. To w tym ustawieniu IONIQ 5 N 2024 osiąga najwyższą moc na poziomie 650 KM, wyciskając ostatnie soki z akumulatora. Ten ma 84 kWh pojemności i jest całkowicie nową konstrukcją, dopasowaną do potrzeb sportowej wersji IONIQ-a.

Oczywiście ze świateł ruszycie z N Launch Control, a na torze docenicie system Track SoC. Wylicza on zużycie energii na jednym okrążeniu i pozwala określić zasięg auta podczas zabaw na torze.

Koreańczycy chwalą się, że ich auto nie boi się długotrwałego "upalania". Układ zarządzający temperaturą napędu jest dopasowany do wyczynowej jazdy, a specjalne ogniwa i poprawione chłodzenie zapewnia pełną wydajność napędu przez długi czas. Spadek mocy spowodowany wysoką temperaturą będzie tutaj rzadkim widokiem.

Hyundai IONIQ 5 N TEST

Wisienką na torcie jest system N Race. Dzięki niemu zyskujemy trzy ustaiwenia: Endurance i Sprint. Pierwsza opcja maksymalizuje zasięg na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie mocy szczytowej, co skutkuje wolniejszym narastaniem temperatury. Tryb Sprint nadaje priorytet mocy. Krótko mówiąc - dostajemy tutaj "wszystko i naraz".

Takie auto trzeba też wyhamować

I tu do akcji wkracza system N Brake Regen, który w połączeniu z tarczami o średnicy 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu zapewnia pełną skuteczność hamowania na torze. Maksymalna siła hamowania sięga 0,6g i jest najwyższą w tym segmencie aut.

N e-shift i N Active Sound + to z kolei coś dla fanów... skrzyń biegów i brzmienia. Jak pewnie wiecie w samochodach elektrycznych z reguły mamy jedno stałe przełożenie. Hyundai uznał, że wiele osób chce bawić się biegami. Więc je zrobili - wirtualnie.

Łopatki za kierownicą pozwalają na wybór jednego z 8 biegów, dopasowanych pod kątem "przełożenia" do prędkości. Oczywiście za wszystkim stoi elektronika i oprogramowanie. Symulacja przełożeń ma generować szarpnięcia, które przypominają doznania z aut spalinowych.

Układ N Active Sound+ zawiera system 10 głośników (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który oferuje trzy różne motywy dźwiękowe. Po pierwsze - mają one zapewnić odpowiednie doznania akustyczne w kabinie. Po drugie - usłyszycie je także... na zewnątrz. Wszystko po to, aby było ciekawiej.

IONIQ 5 N Performance Blue Matte 2024

Dźwięk Ingition symuluje brzmienie silników 2.0 Turbo z modeli N, zaś „Evolution” zapewnia charakterystyczny dźwięk inspirowany model RN22e. Z kolei „Supersonic” to wyjątkowa koncepcja inspirowana dwusilnikowymi myśliwcami, charakteryzująca się zmienną głośnością podczas pokonywania zakrętów.

Zawieszenie IONIQa 5 N też jest inteligentne

Tutaj pomaga system N Road Sense, który rozpoznaje drogi i zaleca właściwy tryb jazdy. Gdy zobaczy zakręty, to od razu sugeruje tryb N. To mi się podoba.

Hyundai IONIQ 5 N - kluczowe dane techniczne

Silniki

  • Przód: 166 kW / 226 KM
  • Tył: 282 kW / 383 KM
  • Moc całkowita: 448 kW / 609 KM
  • Moc (tryb Boost): 478 kW / 650 KM
    (Przód: 175 kW, 238 KM/ Tył: 303 kW, 412 KM)

Akumulatopr

Pojemność: 84 kWh

Ładowanie

  • Moc ładowania: 350 kW
  • Czas ładowania: 10% do 80% w 18 minut

Wymiary

  • Długość: 4,715 mm
  • Szerokość: 1,940 mm
  • Wysokość: 1,585 mm
  • Rozstaw osi: 3,000 mm

Opony

Pirelli P-Zero 275/35R21

Hamulce

  • Przód: 4-tłoczkowe o średnicy 400 mm
  • Tył: 1-tłoczkowe o średnicy 360 mm

Hyundai IONIQ 5 N dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia. Dostępne odcienie to Performance Blue Matte, Performance Blue, Abyss Black Pearl, Cyber Gray Metallic, Ecotronic Gray Matte, Ecotronic Gray , Atlas White Matte, Atlas White, Gravity Gold Matte i Soultronic Orange Pearl.

Szczegółowe dane dotyczące zasięgu i ceny poznamy tuż przed premierą w salonach.