"Trójka Asów" z Włoch. Audi, BMW i Isuzu od Italdesign
W latach 70-ych Italdesign zaprojektował trzy "Asy" - auta koncepcyjne dla BMW, Audi oraz Isuzu. Każdy z nich jakoś "skończył" na drogach.
O tym, że Giorgetto Giugiaro miał olbrzymi wpływ na świat motoryzacji, nikogo nie trzeba przekonywać. Wiele słynnych samochodów wyszło spod ręki projektanta studia Italdesign. Dziś przyjrzymy się trójce asów - prototypom Asso di Picche, Asso di Fiori i Asso di Quadri. Powstawały przez całe lata 70-e i nie tylko wpisywały się w tamtejszy styl. Wszystkie w jakiś sposób skończyły "na drodze", choć każdy z nich w zupełnie innej marce.
Italdesign nie dla Włochów
Każdy z tych projektów to hołd dla prostych linii, cięć i sylwetki klina. Dwoje drzwi, wąskie lampy, sylwetka coupe. To mogłyby być kolejne edycje tego samego samochodu. Na przykład, Volkswagena Scirocco. Który zresztą pochodzi z tego samego okresu i spod tej samej ręki.
Zresztą, żaden z "Asów" Italdesign nie trafił do włoskiego samochodu.
Najstarszy z nich, Asso di Picche (As Pik) pochodzi z 1973 roku i prawdopodobnie z niego wyewoluował wspomniany Volkswagen. Sam "As Pik" pozostał przy Audi. Ten projekt to wspólne dzieło Italdesign i Karmanna. Znajdziemy tu jeszcze podwójne lampy ze "starych" Audi i mechanikę "osiemdziesiątki". Takie były założenia. Italdesign zmienił za to wnętrze. Bordowe, skórzane fotele wręcz zapraszają do zajęcia miejsca w środku. Za to deska rozdzielcza wygląda jak tajemniczy artefakt - zagadka. Szeroka tuba z wyciętymi otworami, w których kryją się wskaźniki i przełączniki to prawdziwe dzieło sztuki z lat 70-ych. Choć o wątpliwej ergonomii.
Trzy lata później zadebiutował Asso di Quadri (As Karo).
Ten samochód trafił 80 km na południe od "Asa Pik". Pod klinowatym nadwoziem znajdziemy BMW 320 serii E21, a samochód jest prototypem powstałym dla monachijskiej marki. Pojawiły się cieńsze ramki szyb, większe powierzchnie przeszklone i cudowne czteroramienne felgi. Tak, te felgi znalazłyby się idealnie w jakimś włoskim, albo francuskim hatchbacku. Finalnie nie trafiły nigdzie, ale Asso di Quadri pojawił się na rynku w 1982. Znów jako Volkswagen, tym razem Scirocco drugiej generacji. Ten pas tylny jest niemal niezmieniony.
Bez zmian
Jeszcze mniej zmian między koncepcją Karmanna i Italdesign znajdziemy w "Asie Trefl". Asso di Fiori jest najmłodszym z trzech "karcianych dzieci" Giugiaro, pokazanym w 1979 roku. I jak to najmłodsze, ciekawe świata, wyemigrowało na Daleki Wschód. Przy okazji, do konceptu trafiły też podnoszone światła, które zawładnęły umysłami projektantów przez całe lata 80-e. A w Japonii to już w ogóle. Bo to właśnie tam wykorzystano projekt Giugiaro. Już w 1980 roku na rynek trafiło Isuzu Piazza, które przyjęło to wzornictwo niemal bez zmian. Detale deski rozdzielczej są inne, ale Japończycy również postawili na cyfrowe zegary i futurystyczne elementy, które jednocześnie były proste w obsłudze.
Niestety, zmieniające się treny nie pozwoliły doczekać nam "Karety Asów" i "Asa Kier", choć jeszcze do połowy lat 80-ych projekty Giugiaro były rysowane prostymi liniami, kształtami klina i trójkątów. A "trójka Asów" skończyła jako jedne z najciekawszych projektów swojego okresu, które na stałe zapisały się w historii motoryzacji.