Izera ma już platformę. Będzie to konstrukcja firmy Geely
Polski samochód elektryczny ma wreszcie wyczekiwaną platformę. Izera zostanie zbudowana na platformie firmy Geely, znanej między innymi z elektryków Volvo i Smarta.
Polska marka wybudziła się z letargu i powraca do procesu projektowania naszego rodzimego samochodu elektrycznego. Izera ma wreszcie platformę - i będzie ona dostarczona przez dużego i znanego gracza.
Izera powstanie na platformie firmy Geely
To duże zaskoczenie i niespodzianka. Izera powstanie na platformie dostarczonej przez koncern Geely Holding Group. Mowa tutaj o konstrukcji, którą znamy z samochodów nie tylko marki Geely (oferowanych w Chinach), ale także Volvo i między innymi ze Smarta.
Według Izery negocjacje trwały dwa lata. W tym czasie przedstawiciele EMP mieli okazję poznać nie tylko fabrykę, w której ona powstaje, ale także centra rozwojowe.
Geely posiada pięć takich punktów na świecie, a każdy z nich zatrudnia 3 000 osób. To był jeden z argumentów za tym, aby to właśnie ta chińska firma została partnerem Izery w zakresie dostarczania platformy dla aut elektrycznych.
Doświadczony dostawca przybliża proces do realizacji
Przede wszystkim zapewnienie solidnego dostawcy platformy może być gwarancją postawienia pierwszych kroków w stronę faktycznego powstania Izery.
Obecnie przed polską marką jest jeszcze długa droga. Fabryka wciąż nie powstała, choć projekt i lokalizacja są już wybrane. Izera pracuje też nad finalną stylistyką swoich modeli. Za nią odpowiada włoskie studio Torino Design, które przygotowało dwa koncepcyjne modele - hatchbacka i SUV-a.
Izera - dane techniczne wyglądają obiecująco
Nowa platforma będzie tylnonapędowa i dostępna z dwoma akumulatorami - Izera dostanie baterie o pojemności 51 i 69 kWh. Moc to 272 KM, czyli na osiągi narzekać nie można.
Maksymalna moc ładowania DC sięga tutaj 150 kW, co pozwala na uzupełnienie prądu w baterii od 10 do 80 procent w 30 minut. Do tego wsparciem będzie tutaj system rekuperacji energii iBooster.
Izera ma mieć wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu. Nowa platforma pozwoli na zbudowanie samochodu o długości od 4,5 do 4,75 metra, co ułatwi stworzenie dwóch modeli.
Warto dodać, że konstrukcję opracowano pod kątem zachowania najwyższego bezpieczeństwa (5 gwiazdek). Jest ona także wyposażona jest w systemy wspierające automatyzację jazdy drugiego stopnia. To wygląda więc bardzo obiecująco.
Warto dodać, że specyfikacja całkowicie pokrywa się z tym, co oferuje Smart #1 produkowany przez Geely. Będzie to więc najprawdopodobniej ta sama konstrukcja.