Jak projektuje się samochody? Klaus Bischoff i świat nowoczesnego designu

Jak projektuje się samochody? Kartka papieru i ołówek to wciąż podstawa. Designerzy mają jednak do dyspozycji fascynujące narzędzia, które ułatwiają ich pracę i zdecydowanie przyspieszają kooperację z inżynierami. O tym wszystkim opowiedział nam Klaus Bischoff, szef designu w Volkswagenie.

Wszystko zaczyna się od pomysłu. Następnie przelewany jest on na papier, a potem, jeśli wszystko pójdzie dobrze, startuje cała machineria. Zespół projektantów dopracowuje każdy detal, w projekt włączani są inżynierowie, a finalnie buduje się pełnowymiarowe makiety. Klaus Bischoff, szef designu w Volkswagenie, pokazał nam kulisy pracy jego zespołu. jak projektuje się samochody.

Jak projektuje się samochody? To coś więcej niż "nabazgranie" na kartce

Z reguły w wielu firmach proces projektowy rozpoczyna się od konkursu na główną koncepcję. Zatrudnieni styliści, ale też i zewnętrzne biura projektowe zgłaszają swoje pomysły, które następnie analizowane są przez szefa działu designu oraz przez zarząd firmy. Finalnie wybierany jest jeden projekt, w rozwój którego to angażuje się cały setki, a niekiedy nawet tysiące osób.

jak projektuje się samochody

Wszystko zaczyna się jednak niezmiennie od kartki papieru i ołówka. No, ewentualnie tabletu, bowiem żyjemy w XXI wieku. Klaus Bischoff podkreśla, że ze swoim iPadem raczej się nie rozstaje i często korzysta z jego możliwości, aby zrobić szybkie szkice. Zaletą rysowania na tablecie jest fakt, że bardzo szybko można stworzyć realistycznie wyglądający obrazek, który świetnie odzwierciedla proporcje i bryłę auta. Jednocześnie "od ręki" można go podrzucić koledze z działu, który spojrzy na to wszystko świeżym okiem i ewentualnie dorzuci swoje uwagi lub sugestie.

Z tabletu prosto do modelu 3D

Rysunek ma jednak jedną wadę - jest dwuwymiarowy. Jak więc szybko stworzyć trójwymiarowy model auta? Odpowiedzią na potrzeby designerów jest tutaj specjalne oprogramowanie, które na bazie szkiców profilu i frontu lub tyłu jest w stanie stworzyć wstępny model auta, który następnie można edytować i rozwijać. Pozwala to między innymi na bardzo szybką i efektywną weryfikację projektu, bez czasochłonnego tworzenia kompletnej grafiki.

Warto dodać, że model auta można edytować i oglądać w wirtualnej rzeczywistości, co zdecydowanie ułatwia analizę poszczególnych elementów i tworzenie finalnej kompozycji. Teraz to dla nas norma, jednak jeszcze kilkanaście lat temu brzmiałoby to jak scenariusz dobrego filmu science-fiction. jak projektuje się samochody.

Są też inne narzędzia, które przyspieszają pracę

Maskownica wlotów powietrza, zwana również grillem. Prosta rzecz, nieprawdaż? Jak zapewne zauważyliście wiele nowych aut zyskuje coraz bardziej skomplikowaną strukturę tego elementu. A zastanawialiście się kiedyś nad tym jak tworzy się coś takiego?

Spokojnie, nikt już nie siedzi z linijką i nie rysuje na papierze milimetrowym. Klasyczne narzędzia zastąpiło odpowiednie oprogramowanie, które na bazie wprowadzonych danych automatycznie tworzy wizualizację danego elementu. Wybieramy więc rozstaw "oczek", ch szerokość, wgrywamy kształt i... gotowe! W ten sposób styliści mogą w łatwy sposób bawić się różnymi wariacjami, tak aby finalnie odnaleźć docelowy wariant.

Wiecie ile czasu potrzeba aby zaprojektować cyfrowe zegary?

Odpowiadam - dużo. Tutaj graficy używają głównie starego i sprawdzonego Photoshopa, w którym rysowane są kolejne elementy graficzne cyfrowych wskaźników. Na bazie narysowanej wcześniej (na tablecie oczywiście) koncepcji tworzy się finalną formę w każdym możliwym wydaniu. Następnie, po zatwierdzeniu przez ważne głowy w koncernie, tworzona jest ich animacja. Później pozostaje tylko zapisać to w odpowiednim formacie i zintegrować z oprogramowaniem auta, czym zajmują się programiści. jak projektuje się samochody.

 

Nowoczesne oprogramowanie ma jedną wielką zaletę - ułatwia pracę... inżynierom

Styliści już na etapie projektowania dostają pewne wytyczne na bazie danych dostarczanych przez inżynierów. Dzięki temu model nadwozia można nakładać na "platformę samochodu", analizując szczegółowo obecność poszczególnych elementów konstrukcyjnych auta. Dzięki temu na każdym etapie istnieje możliwość wygodnej współpracy pomiędzy tymi, co wymyślają, a tymi, co muszą wdrożyć to w życie.

Oczywiście model z gliny wciąż jest wykorzystywany

Nawet najnowocześniejsze rozwiązania nie zastąpią jednak fizycznego modelu w skali 1:1, który dokładnie zaprezentuje finalny wygląd auta. Do jego budowy wciąż wykorzystuje się klasyczne narzędzia, choć i tutaj projektanci wspierani są przez nowoczesne rozwiązania, takie jak np. specjalne urządzenia, które rzeźbią auto z formy na bazie odpowiednich plików 3D.

Nikt jednak nie buduje kilkunastu glinianych modeli i nie maluje ich w poszczególne proponowane kolory. Do tego również wykorzystuje się oprogramowanie. Volkswagen dysponuje aplikacją, która pozwala na bardzo realistyczną wizualizacje lakierów, także z uwzględnieniem odbić światła. Można do niej wprowadzić niemal dowolny kolor oraz dobrać takie cechy jak ilość metalicznych płatków czy nawet jak ma wyglądać tak zwany efekt "skórki pomarańczy".

Później pozostaje selekcja

Po wyborze odcieni, felg i najróżniejszych konfiguracji wizualnych, które będą dostępne w finalnym produkcie, tworzy się końcowe modele. Są one starannie dopracowane i idealnie odzwierciedlają auto, które będzie oferowane na rynku. Końcowym etapem jest finalna prezentacja aut. Oczywiście w międzyczasie testowane są już gotowe auta, choć noszące jeszcze najczęściej nadwozia "ulepione" z fragmentów innych modeli. Dopiero po uzyskaniu finalnej akceptacji "muły testowe" ubierane są w gotowe nadwozia ze starannym maskowaniem. W takiej postaci nowe auta, w tym prezentowany Golf, przechodzą kolejne testy przed rynkowym debiutem.

Kiedy projektowanie "przeszło" do sfery cyfrowej?

Wbrew pozorom już wiele lat temu. Szósta generacja Volkswagena Golfa była pierwszą, którą projektowano przy intensywnym wykorzystaniu wszelkich nowinek technicznych i technologicznych. Rozwój cyfryzacji i komputerów z roku na rok wprowadza wiele ułatwień, które znacząco skracają czas tworzenia nowego auta. Warto dodać, że jednym z pierwszych samochodów, przy którym wykorzystano komputerowe projektowanie, był Ford Sierra. Wtedy jednak możliwości takich urządzeń były, delikatnie mówiąc, śmieszne i pozwalały na zastąpienie jedynie poszczególnych elementów dotychczasowej pracy danych osób.