KIA szykuje się na rewolucję. Marka stawia na auta elektryczne
Do 2025 roku portfolio marki KIA zmieni się nie do poznania - dużą część gamy stanowić będą auta elektryczne. To właśnie one mają być fundamentem oferty.
KIA ogłosiła tak zwany "Plan S". Jest to średnio i długoterminowa strategia, która ma pokazać kierunek zmian w marce. Koreański koncern stawia na trzy filary. KIA stawia na auta elektryczne, usługi związane z mobilnością oraz komunikacja pomiędzy autami a "światem zewnętrznym", mocno powiązana z autonomiczną jazdą.
Nowe modele, głównie elektryczne
Do 2021 roku KIA ma zamiar pokazać swój pierwszy samochód, który od podstaw tworzony jest jako elektryk. W przeciwieństwie do oferowanych aktualnie modeli e-Soul i e-Niro, samochód ten nie będzie miał nic wspólnego ze spalinowymi autami marki.
Z kolei już do 2025 roku auta elektryczne w gamie marki KIA będą dużo bardziej liczne. Ma ich być aż 11. W efekcie udział marki w sprzedaży "elektryków" wzrośnie do 6,6%.
Ciekawe są także estymacje na rok 2026, kiedy to KIA planuje sprzedawać 500 000 samochodów elektrycznych i milion zelektryfikowanych.
Oczywiście w tym planie nikt nie pomija pojazdów spalinowych. Te niezmiennie będą w ofercie, właśnie w wariantach zelektryfikowanych (jako hybrydy), oraz w klasycznym wydaniu.
Elektryk zmienia myślenie
Aby produkcja i sprzedaż aut elektrycznych była faktycznie opłacalna, KIA planuje także pełną restrukturyzację fabryk. Dedykowana płyta podłogowa dla pojazdów EV zwiększy ich efektywność i obniży koszty produkcji. Ciekawostką jest także szczególna uwaga, która zostaje skierowana na... carsharing. KIA zamierza stworzyć pojazd, który będzie projektowany z myślą o wspólnym użytkowaniu w ramach najróżniejszych usług.
W miastach, które rygorystycznie podchodzą do tematu ograniczenia ruchu aut spalinowych, powstaną tak zwane "Mobility Hubs", które mają ułatwiać korzystanie z pojazdów na prąd. Mają one także odkrywać nowe modele biznesowe, skupiające się głównie na logistyce i obsłudze samochodów.
KIA sprawi, że auta elektryczne będą bardziej przystępne
KIA szykuje także rewolucyjne formy finansowania, dzięki którym zakup samochodu na prąd będzie dużo tańszy i łatwiejszy. Tutaj pojawia się także ciekawe podejście do samego projektowania aut. Aby obniżyć koszty i stworzyć pojazdy w przystępnej cenie, Koreańczycy postawią na dwie technologie. Część aut, bazujących np. na spalinowych konstrukcjach, dostanie instalację elektryczną o mocy 400V. Auta stricte elektryczne, stworzone z myślą o bardziej wymagających klientach, będą bazowały na instalacji 800V. Wszystko to przekłada się oczywiście na wydajność pojazdów oraz dostępność odpowiednio szybkiego ładowania.