KIA ma ambitne plany. Będzie nowa hybryda, a właściwie "EREV"
Koreańczycy podkręcają tempo. Plany są ambitne - nowe modele, większy udział w rynku i opracowane od podstaw napędy, w tym EREV (extended range electric vehicle). Co szykuje KIA?
Koreańczycy w prosty i otwarty sposób dzielą się swoimi planami. KIA podczas CEO Day przedstawiła koncepcję działania na kolejne lata. Są konkretne liczby, dokładne plany i sposoby, jak zostanie zrealizowany. Czego więc możemy się spodziewać?
Przede wszystkim ta marka chce zwiększyć swoją obecność na rynku, rozszerzając portfolio o nowe modele i nieoferowane wcześniej silniki. Tu warto zacząć od ciekawego napędu, jakim jest EREV - extended range electric vehicle.
KIA planuje stworzyć elektryki ze spalinowym generatorem
Punktem wyjścia jest jednostka 2.5 T-GDI, która przejdzie gruntowną metamorfozę. Wydajność cieplna ma wzrosnąć o 5%, a sam silnik będzie generować ponad 300 KM. Moc jednak nie trafi na koła, a zasili jednostkę elektryczną lub naładuje baterię. Wszystko po to, aby zachować cechy elektryka, zapewnić bardzo niskie zużycie paliwa i zaoferować ogromny zasięg.
Jak wygląda strategia rozwoju tej marki?
Kia zaktualizowała swoją strategię „Plan S 2030”, koncentrując się na elektryfikacji oferty, rozwoju pojazdów PBV oraz wejściu w segment pick-upów. Marka planuje sprzedać do 2030 roku 4,19 mln samochodów, z czego 2,33 mln mają stanowić auta zelektryfikowane – 1,26 mln elektryczne i 1,07 mln hybrydowe. Udział w rynku ma wzrosnąć do 4,5%.
Samochody elektryczne wciąż są kluczowe
Kia stawia na rozwój gamy EV. Do 2030 roku chce wprowadzić 15 modeli elektrycznych, w tym EV2, EV3, EV4 i EV5. Firma zamierza sprzedać 1,26 mln aut elektrycznych. Zwiększy konkurencyjność cenową, rozbuduje sieć serwisową i wzmocni infrastrukturę ładowania poprzez partnerstwa z IONNA, Ionity i E-pit.
Produkcję zoptymalizuje regionalnie: Korea zajmie się rozwojem, Ameryka Północna SUV-ami, Europa hatchbackami i SUV-ami kompaktowymi, a Indie lokalnymi SUV-ami.
Pojazdy PBV (Platform Beyond Vehicle) to nowy rdzeń oferty
Kia wchodzi w rynek lekkich pojazdów użytkowych. Do 2030 roku chce sprzedać 250 000 aut PBV. W 2025 roku wprowadzi model PV5 w różnych wersjach zabudowy.
W 2027 dołączy PV7, a w 2029 PV9. Firma buduje elastyczny system produkcji i centrum konwersji nadwozi. Usprawni zarządzanie flotami poprzez sztuczną inteligencję i integrację usług w jeden system rozliczeń. Rozwija zarówno kanały sprzedaży offline, jak i platformy online dla klientów i partnerów B2B.
Powitajcie elektrycznego pickupa dla USA
Kia debiutuje w segmencie pick-upów. Wprowadza model Tasman z napędem ICE i EV. Plan rocznej sprzedaży Tasmana to 80 000 sztuk, z 6% udziałem w rynku.
W Ameryce Północnej Kia zaprezentuje nowy elektryczny pick-up z roczną sprzedażą na poziomie 90 000 sztuk. Auto będzie oferować największą przestrzeń ładunkową, nowoczesne technologie i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Inwestycje i cele finansowe
W latach 2025–2029 Kia zainwestuje 25,8 mld euro, z czego 11,7 mld euro przeznaczy na rozwój przyszłych technologii. Do 2030 roku chce osiągnąć 104,4 mld euro przychodu i ponad 10% marży operacyjnej. W 2025 roku Kia planuje sprzedać 3,22 mln aut i wygenerować 68,8 mld euro przychodu.
Nowe technologie i przyszłość mobilności - tego nie mogło zabraknąć
Koreańczycy rozwijają też pojazdy typu SDV i autonomiczne. W 2026 roku wprowadzi model Pace Car, a od 2027 wdroży jazdę autonomiczną poziomu 2+. Marka planuje rozszerzyć funkcjonalność OTA i połączenia z siecią w 71 krajach do 2026 roku. Nowa generacja hybryd i system EREV poprawią osiągi oraz zmniejszą zużycie paliwa. KIA inwestuje też w robotykę i rozwiązania mobilności powietrznej AAM.