Dziwne kierownice? Ale to już było. Wybraliśmy 5 najciekawszych

Dziwna kierownica (a raczej wolant) z Tesli Model S narobiła sporo zamieszania. To jednak nie pierwsza marka, która próbowała "na nowo" opracować ten element.

Kierownica od lat była obiektem "badań" wielu firm. To element, który wbrew pozorom można zaprojektować w niebanalny sposób. W autach sportowych liczy się dostęp do kluczowych elementów sterowania napędem i zawieszeniem. W limuzynach z kolei najważniejszy jest wygląd. Wytypowaliśmy 10 kierownic, które naszym zdaniem zapisały się w historii jako te najciekawsze i najbardziej intrygujące. Kolejność jest tutaj całkowicie losowa. Zaczynamy!

1. Citroen C4 i C5 - kierownica z nieruchomym centralnym elementem

Co jak co, ale kokpit Citroena C4 cały czas prezentuje się rewelacyjnie. W 2004 roku wyglądał niczym wyciągnięty ze statku kosmicznego - nie tylko ze względu na charakterystyczne cyfrowe zegary, ale także z powodu kierownicy. Francuzi opracowali ciekawe rozwiązanie - wieniec był obrotowy, ale centralna część pozostawała w jednym miejscu. Jakie to miało korzyści? Przede wszystkim poduszka powietrzna pozostawała w optymalnej pozycji, a wszystkie przyciski zawsze były w tym samym miejscu.

KIEROWNICA Świetna kierownica, która cały czas robi wrażenie. Kiedyś to było!

Takie rozwiązanie stosowano w modelu C4 (także z rodziny Picasso) i w C5. Niestety, Citroen w pewnym momencie zarzucił dalsze stosowanie takich kierownic. A szkoda, bo cały czas wyglądają one rewelacyjnie!

2. Koenigsegg Jesko i "obrotowy" wyświetlacz

Topowy model Koenigsegga ma teoretycznie dość standardową kierownicę. Jej wyróżnikiem jest jednak umiejscowiony tuż za wieńcem wyświetlacz, na którym to obraz "przechyla się" wraz z obrotem kierownicy. Tym samym zawsze mamy optymalny widok na wskazania. Ciekawe? Bez wątpienia.

KIEROWNICA

3. Subaru XT i asymetryczna kierownica

Wygląda jak przewrócona litera L. Ma dwa ramiona, ale jedno zaczyna się na "godzinie szóstej", a drugie na "godzinie trzeciej". Poza tym ulokowano na niej sporo przycisków. Subaru XT nie tylko wyglądało futurystycznie z zewnątrz, ale i w środku, a ta kierownica była wisienką na torcie. Warto też wspomnieć, że podobne rozwiązanie stosowane było między innymi w Renault 5 Turbo.

KIEROWNICA SUBARU XT

4. Małe kierownice Peugeota

Francuzi namieszali na rynku wprowadzając model 208 i 308 drugiej generacji. To w nich po raz pierwszy zastosowano małe kierownice, niepodobne do tych z innych aut. Połączono to ze specyficznym kokpitem, w którym zegary nieco "ukryto" w górnej części deski, przed kierowcą. Operowanie małą kierownicą jest wspaniałe i bardzo przyjemne, ale znalezienie idealnej pozycji stanowi dla wielu osób wyzwanie. Co ciekawe Peugeot nie zrezygnował z tego rozwiązania - wszystkie nowe modele mają oktagonalny i malutki wieniec.

5. Ferrari Enzo i pierwsze podejście do przycisków od kierunkowskazów

Sama kierownica z Ferrari Enzo nie jest szczególnie piękna. To był jednak pierwszy przykład zastosowania przycisków od kierunkowskazów na krańcach poprzecznych ramion. Takie rozwiązanie przyjęło się w wielu autach sportowych - na przykład znajdziemy je w Lamborghini Huracan, gdzie mały przełącznik po lewej stronie odpowiada za kierunkowskazy.

Czy Waszym zdaniem w tym zestawieniu powinna pojawić się jeszcze jakaś kierownica?

Jeśli tak, to swoimi przemyśleniami podzielcie się w komentarzu.