Kongres Nowej Mobilności już za nami. W Łodzi padło wiele obietnic
Tydzień temu w Łodzi odbył się Kongres Nowej Mobilności, czyli największe tego typu wydarzenie w naszej części Europy. Padło tu wiele obietnic i pojawiły się kolejne zobowiązania, które mają wspomóc rozwój ekologicznej motoryzacji.
Kongres Nowej Mobilności to unikalne wydarzenie, którego celem jest podjęcie dyskusji na temat zmieniającego się świata motoryzacji. Elektryfikacja postrzegana jest jako najbardziej obiecująca opcja, ale to nie jedyny kierunek rozwoju. W Łodzi przez trzy dni dyskutowano na ten temat, a dodatkowo ulice miasta zalała fala samochodów na prąd.
Kongres Nowej Mobilności przyniósł wiele obietnic
Trzy dni paneli dyskusyjnych pozwoliły na przybliżenie tematu zmieniającego się świata motoryzacji. Eksperci z różnych dziedzin, od technologii, przez finanse, aż po politykę, rozmawiali ze sobą, szukając odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Poruszono tutaj wiele ciekawych tematów, w tym także garść kontrowersyjnych. Dużo emocji budziła dyskusja na temat wodoru, który wciąż bardzo dzieli ekspertów. Jedni upatrują w nim najlepszej szansy na motoryzację przyszłości, inni zaś widzą ślepą uliczkę.
Bardzo ciekawa była również dyskusja o programie "Mój elektryk", w tym o możliwości wspierania zakupu aut elektrycznych w leasingu i najmie długoterminowych. Ze strony kluczowych firm, takich jak Arval, PKO Leasing i Leaseplan padły zapewnienia podjęcia pełnej współpracy z Bankiem Ochrony Środowiska, dzięki którym zakup aut elektrycznych w ich finansowaniach stanie się naprawdę łatwy i przyjazny portfelowi firm.
Kluczowe kwestie? Rozwój infrastruktury i wsparcie dla samorządów
Uczestnicy paneli dyskusyjnych niezmiennie zwracają uwagę na wciąż przeciętną infrastrukturę ładowania aut elektrycznych. Problemów jest tutaj wiele - od kłopotów z samą siecią energetyczną, przez kwestie prawne dotyczące budowy ładowarek, aż po dobór odpowiednich miejsc. Ze strony przedstawicielstwa władzy (w tym Ministra Klimatu Michała Kurtyki) padło wiele obietnic, które mają przyspieszyć zmiany ułatwiające rozwój sieci ładowarek.
Kluczowe są również samorządy - tutaj ważną kwestią są przemiany zachodzące w miastach. Tyczy się to wymiany taboru (na autobusy elektryczne) i rozwoju proekologicznych rozwiązań.
Czy powinny pojawić się dopłaty do używanych aut elektrycznych?
To kolejny ciekawy temat, który przyciągnął uwagę gości Kongresu Nowej Mobilności. Przy dyskusji o programie "Mój elektryk" wyciągnięto temat dopłat do samochodów używanych i do hybryd plug-in.
Skąd taka koncepcja? Za dopuszczeniem hybryd plug-in do dopłat optuje część firm, widząc w tych autach szansę na "płynne" przesadzenie ludzi do aut na prąd. Kwestia elektrycznych samochodów używanych także rozpaliła dyskusję. Faktycznie - nowe auta na prąd są drogie i nawet przy wsparciu ze strony rządu cena zakupu jest bardzo wysoka. Rozwiązaniem dla niektórych osób mógłby więc być używany pojazd na prąd.
Tutaj jednak pojawia się sporo argumentów przeciwko takiemu rozwiązaniu. Część ekspertów zauważa, że starsze konstrukcyjnie auta nie zawsze dobrze się sprawdzają, przez co mogą być dość szybko wycofane z użytku.
Ciekawa jest także propozycja zachęty do zakupu auta elektrycznego w postaci dopłaty za zezłomowanie starego auta spalinowego. Problem w tym, że osoby, które użytkują takie auta, raczej nie mają możliwości przesiadki na auto na prąd.
Tu pojawił się raczej omijany temat wykluczenia transportowego
Ten wątek podczas Kongresu Nowej Mobilności został tylko lekko draśnięty, a stanowi jedno z największych wyzwań w przypadku naszego kraju. Zarówno przedstawiciele rządu i jak eksperci niechętnie wchodzili na niebezpieczny grunt, jakim jest dyskusja o wykluczeniu transportowym.
Obecnie dla wielu obywateli naszego kraju auto za 1000-2000 zł jest jedyną bramą do świata. Konsekwentnie degradowana infrastruktura kolejowa i autobusowa sprawiła, że wiele wsi jest odciętych od świata. Takie osoby na pewno nie będą mogłby sobie pozwolić na auta na prąd. Jak więc rozwiązany zostanie ten problem? To być może temat na kolejną edycję Kongresu Nowej Mobilności.
W weekend w Łodzi odbył się największy zlot użytkowników aut na prąd
Ponad 150 pojazdów pojawiło się na ulicach tego miasta, spotykając się finalnie na placu przed Manufakturą. To największe tego typu spotkanie w Polsce, które pokazuje, że użytkowników samochodów na prąd jest coraz więcej. Można więc śmiało założyć, że już za rok na taki zlot przyjedzie jeszcze więcej pojazdów.