Legendarne Porsche 959 z rajdu Paryż-Dakar trafi na aukcję

RM Sotheby's zapowiedziało niezwykle ciekawą aukcję, która odbędzie się 27 października. Z okazji 70-lecia Porsche na licytację trafi Porsche 959 z rajdu Paryż-Dakar i jeden z trzech prototypów drogowej wersji tego auta.

Rajd Paryż-Dakar jest jednym z najważniejszych punktów w historii rozwoju modelu 959. To właśnie podczas tego niezwykle trudnego i wymagającego dla aut i kierowców wydarzenia testowano wiele podzespołów, które trafiły później do drogowych wersji Porsche 959.

Auto, które trafi na aukcję jest jednym z trzech zbudowanych na rajd z 1985 roku. Porsche zachęcone dobrym wynikiem Jackiego Ickxa postanowiło wystawić nowy model, który jednocześnie miał być polem doświadczalnym dla nadchodzącego supersamochodu. Prezentowany egzemplarz korzysta z wolnossącego silnika 3.2 z ówczesnej Carrery. Nadwozie obudowano panelami, które zastosowane miały być w 959, zaś pod spodem ukryto zaawansowane zawieszenie oraz napęd na cztery koła. Egzemplarz o nadwoziu 010015 posiada oryginalne malowanie z numerem startowym 186. Startował nim duet Dominic Lemoyne oraz Rene Metge, zwycięzcy edycji z 1981 i 1984 roku. Samochód ten niestety nie dojechał do mety - zawiódł jeden z przewodów olejowych. Co ciekawe Porsche dużo nauczyło się w 1985 roku i solidnie przygotowało auta na start w 1986 roku. Wówczas 959 zajęło 1, 2 i 6 miejsce w klasyfikacji generalnej.

Prezentowane Porsche 959 z nadwoziem 010015 jest jednym z pięciu aut, które zachowały się do dnia dzisiejszego. Jest to także jeden z dwóch lub trzech samochodów pozostających w prywatnych rękach - dwa posiada Porsche, historia jednego nie jest znana.

Estymowana wartość Porsche 959 z rajdu Paryż-Dakar to 3 000 000 - 3 400 000 dolarów.

Prototyp na wagę złota

Obok rajdowego 959 stanie także prototyp drogowej wersji tego auta - jeden z trzech lub czterech zachowanych. Jest to także jedyny w pełni sprawny prototyp 959-ki. Egzemplarz ten wykończono lakierem Ruby Red, zaś wnętrze obszyto w tonacji Triple Silver. W przeciwieństwie do produkcyjnych 959-ek, prototyp nie posiada regulowanego zawieszenia.

Egzemplarz o oznaczeniu F7 (istniało 12 aut, od F1 do F12) przeznaczony był do testowania elektroniki oraz odporności na upały. Kilometry pokonywał więc głównie po okolicach San Francisco oraz w Australii. To, co wyróżnia prototyp na tle seryjnych aut to także inne tylne skrzydło, unikalne prototypowe felgi magnezowe wykończone w perłowej bieli oraz inne światła przednie. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż auto sprzedawane jest przez osobę, która posiada prototypową 959-kę od 15 lat.

W przypadku tego auta estymowana wartość to 1 300 000 - 1 600 000 dolarów.

Aukcja RM Sotheby's, na której licytowane będą te 959-ki, odbędzie się 27 października w Atlancie, USA.