LIDAR sprawia, że szusujesz po idealnym sztruksiku. Ratraki wchodzą na nowy poziom
LIDAR to urządzenie, które nie tylko wpływa na rozwój automatyzacji jazdy w samochodach. Dzięki nim możecie szusować po idealnych stokach narciarskich. Jak to działa?
Dzisiaj w kąciku młodego technika królować będą ratraki. Te maszyny fascynują wiele osób, głównie za sprawą szeregu unikalnych rozwiązań. Czasy prymitywnych traktorów są już dawno za nami. Teraz pojazdy takich firm jak PistenBully i Prinoth to skomputeryzowane wynalazki, które korzystają z szeregu wyjątkowo nowoczesnych rozwiązań. Jakich? Na przykład takich jak LIDAR.
Coś, co ma podnieść poprzeczkę w kwestii rozwoju bezpieczeństwa i automatyzacji jazdy w motoryzacji, w ratrakach umożliwia jeszcze lepsze wyrównywanie stoków.
LIDAR w ratrakach to rzecz, która zmienia poziom pracy na stoku
Do tej pory operatorzy ratraków skazani byli na zachowanie możliwie najwyższej precyzji, korzystając wyłącznie ze swojego wzroku. Pomagało w tym potężne oświetlenie i garść systemów ułatwiających dobieranie właściwych ustawień.
System Snowsat LIDAR daje szereg nowych możliwości. Przede wszystkim urządzenie to mierzy głębokość śniegu przed maszyną, oraz "patrzy" dużo dalej, niż sięga wzrok kierowcy. Według danych technicznych tych maszyn, zakres obserwacji sięga do 50 metrów przed pojazdem i po jego bokach. Dzięki temu obszar obserwacji to blisko 2600 metrów kwadratowych.
Zobacz jak działa LIDAR w ratraku - WIDEO
LIDAR "wystrzeliwuje" 200 000 wiązek w punkty pomiarowe. Procesor natychmiastowo analizuje dane i prezentuje je operatorowi na specjalnym ekranie w kabinie.
Punkty, w których śnieg nie jest dobrze ułożony i sięga zbyt wysoko, oznaczone są na zielono. Punkty wytrymowane zbyt nisko sygnalizuje na wyświetlaczu kolor czerwony.
LIDAR sprawia więc, że przygotowanie stoku jest dużo szybsze i bardziej ekologiczne
Przede wszystkim cały proces zajmuje dużo mniej czasu, co jest korzystne dla operatorów, gdyż nie muszą pracować do późnych godzin nocnych. Do tego takie maszyny można wykorzystywać nawet w kiepskich warunkach pogodowych, gdyż LIDAR "widzi" także w warunkach, w których regularna praca nie jest możliwa.
Jakby tego było mało, to wpływa to także na ekologię. Otóż ratraki mogą jeździć krócej, zużywając mniej paliwa. A to oznacza ogromne oszczędności finansowe dla właścicieli stoków i niższą emisję szkodliwych substancji. I jak tu nie cenić sobie tych rozwiązań?