Maserati wraca do domu. Włosi podwinęli rękawy i biorą się do pracy
Maserati zaczyna "restrukturyzację". Włosi małymi krokami idą do przodu i zmieniają swoją strategię, aby poprawić rentowność i zwiększyć wyniki sprzedaży.
Maserati ogłosiło, że pod koniec 2025 roku zakończy produkcję modeli GranTurismo i GranCabrio w Turynie. Oba samochody "wracają do domu", a dokładniej do fabryki w Modenie, gdzie mieści się główna siedziba marki.
Włosi tym samym zaczynają porządkowanie struktur marki, inwestując w rozwój produkcji w "Motor Valley" - kluczowym dla motoryzacji regionie we Włoszech.
Maserati przenosi produkcję kluczowych modeli do Modeny. Tylko Grecale dotrze do klientów z innego zakładu
Decyzja zbiegła się z rozpoczęciem produkcji Fiata 500 Hybrid w zakładzie Mirafiori. Według Stellantis, ten projekt przyniesie roczną skalę na poziomie 100 000 egzemplarzy. Większość pracowników zatrudnionych przy linii Maserati w Turynie przejdzie do nowej produkcji. Część z nich zostanie przydzielona do innych działów, takich jak wytwarzanie skrzyń biegów eDCT do aut z miękką hybrydą (silnik 1.2 MHEV).
Jednocześnie niektóre etapy produkcji GranTurismo i GranCabrio pozostaną w Turynie. Dotyczy to głównie prac blacharskich i lakierniczych. Komponenty będą następnie transportowane do Modeny, oddalonej o około 300 kilometrów. To spore wyzwanie logistyczne, ale niestety zakład w Modenie nie posiada (jeszcze) odpowiednio dużego zaplecza technicznego.
Mimo problemów ze sprzedażą, Maserati podkreśla, że decyzja o przeniesieniu produkcji umacnia jej obecność w regionie Motor Valley. Modena pozostaje centrum technologicznym marki. To właśnie tam powstaje MC20 w wersji Coupe i Cielo, wyścigowy GT2 Stradale oraz silnik Nettuno V6, montowany we wszystkich modelach Maserati.
W ostatnich latach sprzedaż marki znacznie spadła. W 2023 roku Maserati sprzedało 26 600 samochodów. Z kolei w 2024 roku wynik ten skurczył się do 11 300 egzemplarzy. W efekcie Stellantis anulował kilka projektów, które miały rozbudować ofertę produktową.
Mimo to CEO marki, Santo Ficili, wskazuje na strategiczne znaczenie powrotu do Modeny. "Przeniesienie GranTurismo i GranCabrio do Modeny to dumny i przemyślany krok. Łączymy dziedzictwo przemysłowe z nowoczesnymi możliwościami "- powiedział Ficili. "Jednocześnie wzmacniamy nasze korzenie i oferujemy klientom elastyczność oraz innowację, których oczekują".
GranTurismo zadebiutowało w 2022 roku, a GranCabrio dołączyło do gamy w 2024 roku. Oba modele bazują na zmodernizowanej platformie Giorgio, znanej z Alfy Romeo. Klienci mogą wybierać między silnikiem V6 a wersją elektryczną Folgore.