Mazda 2 jest ciekawa, ale jej czas dobiegł końca - TEST, OPINIA
To niby tylko 6 lat - tyle Mazda 2 czwartej generacji dostępna jest na rynku. I tyle wystarczy, gdyż pomimo liftingu model ten mocno odstaje od gamy marki.
Doskonale pamiętam polską premierę tego auta. Małe kameralne spotkanie było niby "nie tak dawno temu". Tymczasem spojrzałem w mój stary kalendarz i zauważyłem, że samochód ten oglądałem na początku 2015 roku. Blisko 6 lat minęło w oka mgnieniu i niestety widać to po tym aucie. Nie jest to jednak wina tego samochodu - Mazda 2 wciąż jest bardzo ciekawą propozycją. W międzyczasie marka po prostu postawiła dwa wielkie kroki, zostawiając ten samochód gdzieś poza swoim centrum uwagi.
Dlaczego Mazda 2 nie jest tak często widywana na ulicach?
Nie ukrywajmy - to nie jest tanie auto. Ten egzemplarz to topowy wariant, wyposażony pod korek. Nie można mu niczego odmówić - systemy bezpieczeństwa jak najbardziej są na pokładzie, mamy też multimedia z Apple CarPlay, podgrzewane fotele i kierownicę czy nawet częściowo skórzaną tapicerkę w kolorze niebieskim (!). wszystko to kosztuje jednak aż 95 700 zł. A w tej cenie u konkurentów dostaniemy często mocniejszy silnik czy automatyczną skrzynię biegów.
Poza tym miejska Mazda nie jest też zbyt przestronna. Owszem, to też jeden z tych "nieprzerośniętych" samochodów miejskich, co ułatwia manewrowanie w mieście. Jednocześnie jednak zyskujemy dość ciasny bagażnik i bardzo małą ilość miejsca na tylnej kanapie. Tę - z czystym sumieniem - można traktować tylko jako przestrzeń dla dzieci lub jako awaryjne siedzenia dla dorosłych, ale tylko na krótkich trasach.
Swoją drogą, model ten przeszedł lifting
Widać to jedynie z przodu, gdzie front upodobnił się do tego z Mazdy 6. Nowe lampy moim zdaniem są znacznie zgrabniejsze i sprawiają, że model ten wygląda świeżo. Zresztą bryła tego modelu naprawdę wpada w oko i budzi pozytywne emocje. Sztandarowy kolor Mazdy, czyli Soul Red Crystal, ładnie podkreśla wszystkie przetłoczenia i załamania oraz wyróżnia ten model z tłumu.
Nieco gorzej próbę czasu zniosło wnętrze. Zaprojektowano je w sposób zbliżony do tego z poprzedniej Mazdy 3. Oczywiście jesteśmy tutaj półkę niżej, więc mamy gorsze materiały wykończeniowe (dużo twardych plastików), ale za to solidnie zmontowanych. Pozycja za kierownicą także wymaga przyzwyczajenia, gdyż siedzi się tutaj naprawdę wysoko. Co ciekawe fotele są bardzo wygodne i mają naprawdę długie siedziska - za to duży plus.
Niebieska tapicerka to wyróżnik wersji SkyDream - ciekawy dodatek!
Warto też wspomnieć, że podłokietnika tutaj nie uświadczymy - jest to dodatek, który kosztuje 1086,52 zł (serio) i znajduje się na liście akcesoriów, a nie opcji.
Starszy system multimedialny trąca już nieco myszką, choć może to po prostu kwestia bycia rozpieszczonym przez nowe rozwiązania marki. System MazdaConnect (z Mazdy 3 i CX-30) jest moim zdaniem jednym z najlepszych na rynku. Ten z kolei stoi dokładnie na drugim końcu tej listy, co w sumie pokazuje, że marka dba o rozwój kluczowych elementów. Powolne działanie, fatalna grafika i absolutnie najgorsza kamera cofania, która pokazuje zniekształcony obraz niskiej jakości nie przystoi do auta, za które trzeba zapłacić blisko 100 000 zł.
Mocnym punktem Mazdy 2 jest silnik i prowadzenie
Konstrukcja 1.5 SkyActiv-G jest obecna na rynku od wielu lat, choć tutaj znajduje się najnowsze wcielenie tej jednostki. Dorzucono do niego system miękkiej hybrydy, co pozwoliło na obniżenie emisji CO2 i zredukowanie zużycia paliwa. 90 KM z wolnossącego silnika to optymalna moc do takiego auta.
Oczywiście po przesiadce z wszechobecnych turbodoładowanych pojazdów trzeba pamiętać o obrotach. Oj, ten samochód kocha obroty. Maksymalna moc wyciskana jest przy 6000 obr./min., zaś moment obrotowy (148 Nm) przy 3800 obr.
Osiągi, na papierze, nie zawodzą. 9,8 sekundy sprintu do setki i prędkość maksymalna na poziomie 183 km/h to doskonałe wartości. Problem polega na tym, że możliwości tego auta dusi skrzynia biegów z absolutnie najdłuższymi przełożeniami w historii motoryzacji.
Zgadnijcie jaką prędkość osiągnąłem na trójce
140 km/h? 150 km/h? Nie, więcej. Rozpędzenie się do ponad 160 km/h jest możliwe, a auto jeszcze dalej ciągnęło - być może do granicy 170 km/h by się doturlało. Jednocześnie szósty bieg jest tak długi, że na autostradzie, przy tempomacie załączonym na 140 km/h, auto na górkach zwalniało. Zwyczajnie brakowało mu mocy i nie dawało sobie rady z małymi podjazdami. Z kolei na piątce mamy już wyższe obroty i wyraźniejszy hałas dobiegający z komory silnika.
Mazda 2 niestety cierpi przez przeciętne wygłuszenie. Do około 120 km/h w kabinie jest dość przyjemnie, ale później hałas staje się już nieco bardziej męczący. No ale nie ukrywajmy - to jednak auto skierowane do miejskiej eksploatacji.
Co ciekawe w tej swojej "miejskości" wybija się nad konkurentów prowadzeniem. Precyzyjny układ kierowniczy i przyjemnie zestrojone zawieszenie (nie jest twarde, a przyjemnie sprężyste), potrafią dać dużo radości z jazdy. Ba, na krętych drogach można mieć nawet trochę radochy. Nie tak dawno mój znajomy, francuski dziennikarz motoryzacyjny, kupił sobie taki samochód. Podpytałem go skąd taka decyzja. Odpowiedź? MX-5 byłaby ideałem, ale ma dużego psa i to by się nie udało. Trójka jest zbyt duża (mieszka w centrum Lyonu), tak więc wybór padł na kompromis. Czy narzeka? Jedynie podczas długich podróży.
A, no i Mazda 2 zużywa mało paliwa
O ile oczywiście jeździmy mądrze. W mieście średnie zużycie nie przekroczyło 7,5 litra, co jest dobrym wynikiem. W trasie także nie można narzekać - przy 100 km/h komputer pokazuje wartości na poziomie 4,7 litra, zaś przy 140 - 7,2 litra.
Zużycie paliwa: | Mazda 2 SkyActiv-G MHEV |
przy 100 km/h: | 4,7 l/100 km |
przy 120 km/h: | 5,7 l/100 km |
przy 140 km/h: | 7,2 l/100 km |
w mieście: | 7,4-7,8 l/100 km |
Czy warto wybrać to auto?
To jest trudne pytanie. Jeśli lubicie japońskie auta, a wolnossący silnik jest kluczową wartością, to tak - warto. Jeśli lubicie Mazdę i chcecie mieć auto o charakterystycznej i ciekawej stylistyce - też warto. Ale jeśli jednak oczekujecie przestrzeni i nowoczesnych multimediów, to nie jest to adres dla Was. Zresztą za 99 900 zł można wybrać "gołą" Mazdę 3. I moim zdaniem będzie to lepszy wybór - jeśli oczywiście rozpatrujecie wybór topowej specyfikacji SkyDream w przypadku tego auta.
Mazda 2 może być jednak tańsza - bazowy wariant kosztuje 70 900 zł. Tam jednak nie znajdziecie multimediów (a proste radio) oraz zabraknie wielu innych dodatków zwiększających komfort i bezpieczeństwo.
Mazda 2 1.5 SkyActiv-G 90 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | benz, R4, 16 zaw. |
---|---|
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni |
POJEMNOŚĆ | 1496 cm3 |
MOC MAKSYMALNA | 90 KM (66 kW) przy 6000 obr./min. |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 148 Nm przy 3800 obr./min. |
SKRZYNIA BIEGÓW | manualna, 6-biegowa |
NAPĘD | przedni |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny MacPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | belka skrętna |
HAMULCE | tarczowe |
BAGAŻNIK | 280/950 litrów |
ZBIORNIK PALIWA | 44 litry |
TYP NADWOZIA | hatchback |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4060/1695/1495 mm |
ROZSTAW OSI | 2570 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1000/535 kg |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 530/1000 kg |
EMISJA CO2 | 120 g/km |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 9,8 sekundy |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 183 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 3 lata lub 100 tys. km |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata lub 100 tys. km |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | SkyMotion 90 KM: 70 900 zł |
CENA WERSJI TESTOWEJ | SkyDream: 91 900 zł |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 97 465,59 zł |