Mercedes-Benz Citan Furgon 112 CDI - TEST. Ile jest Mercedesa w Mercedesie?
Bazuje na Renault Kangoo. Ale Niemcy zadbali o swojego klienta i wprowadzili szereg zmian. Czym wyróżnia się Mercedes Citan Furgon?
Dostawczaka z "podnośnikiem" w logo już testowałem. Francuski kombivan wypadł nadspodziewanie dobrze i w wielu aspektach mnie pozytywnie zaskoczył. Tym razem oczekiwania są znacznie wyższe, z uwagi na fakt, że Mercedes Citan Furgon powstał na już bardzo dobrym aucie.
Mercedes Citan Furgon - TEST. Zaczniemy od cen
Mercedes Citan Furgon 112 CDI dostępny jest od 97 000 złotych netto. Testowany egzemplarz kosztuje około 123 tysięcy złotych netto. Łapiecie się za głowy? Niestety, takie obecnie mamy czasy, że małe furgonetki kosztują spore pieniądze.
Porównałem wyposażenie i okazuje się, że dopłata do gwiazdy na masce wynosi około 10-12% względem Renault. Czy zatem warto dopłacić?
Mercedes Citan Furgon naprawdę "się różni"
O wyglądzie nie będę nawet wspominał. W tym segmencie nie ma to najmniejszego sensu. Ważnym elementem z zewnątrz są reflektory przednie. W Mercedesie-Benz Citan Furgon 112 CDI świecą znacznie lepiej niż we francuskim aucie. W obydwu przypadkach porównujemy opcjonalne lampy, wykonane w technologii LED.
Po otwarciu drzwi do kabiny widzimy Mercedesa - takiego z krwi i kości. Prawie cała deska rozdzielcza jest typowa dla aut ze Stuttgartu. Okrągłe nawiewy, wygląd szybkościomierze i obrotomierza czy charakterystyczne przełączniki są typowe dla samochodów tej marki. Podobnie jak jedna dźwignia obsługująca wycieraczki i kierunkowskazy. Jednak nie wszystkie kawałki wnętrza pochodzą z Niemiec. Boczki drzwi z przyciskami do sterownia szybami oraz panel sterowania klimatyzacją pochodzą z Renault.
Citan dostał też system multimedialny MBUX. I jest to jeden z mocniejszych punktów tego samochodu. Wszystko pracuje szybko, sprawnie i ma doskonałą jakość (również kamera cofania). Obsługa będzie albo dotykowa albo, typowo dla Mercedesa, z wielofunkcyjnej kierownicy. Jest ona zapożyczona z osobówek tej marki i stanowi prawdopodobnie najlepszy jakościowo element całego samochodu.
Ogólnie, jakość oraz rozwiązania we wnętrzu, zapożyczone z półek Mercedesa w pełni uzasadniają dopłatę do tej marki względem bliźniaczych konstrukcji. Jak miałbym się do czegoś przyczepić, to do twardych jak skała podłokietników. Zarówno na drzwiach jak i pomiędzy siedzeniami. Nie tylko nie mają żadnej pianki, ale nawet tkaniny czy skóry w obiciu. Są zwyczajnymi, tandetnymi plastikami.
Mercedes Citan - układ napędowy
W testowanej wersji 112 CDI pod maską drzemie najmocniejszy diesel w gamie. Mowa oczywiście o francuskiej jednostce 1.5 dCi o mocy 115 KM (w testowanej wcześniej renówce był wariant o 20 KM słabszy). I przyznać trzeba, że dynamika jest całkiem niezła i zauważalnie lepsza od słabszego wariantu. Ale nie wynika to tylko z wyższej mocy maksymalnej czy większego momentu obrotowego (raptem o 10 Nm). Duża zasługa w tym bardzo krótkiej skrzyni biegów. Prędkość obrotowa silnika na ostatnim, szóstym biegu, jest o około 500-600 obrotów wyższa, niż w Renault.
Nie dość, że przy 140 km/h obrotomierz pokazuje wartość prawie 3000 obrotów, to jeszcze pierwsze 3 biegi są wręcz uciążliwe w codziennej jeździe. Zakładając, że zmieniamy biegi przy 2000-2200 obrotach na minutę, aby było ekonomicznie i względnie cicho, to po przejściu przez jedynkę i dwójkę na liczniku zobaczymy jakieś 30 km/h. Ostatni, szósty bieg, można wrzucić już przy „siedemdziesiątce”.
Nie rozumiem tego zabiegu, zwłaszcza, że nie mamy tu bardzo wysokich możliwości ładunkowych. To w końcu mały furgon, zarówno pod względem gabarytu, jak i ładowności (około 600-650 kilogramów w tej wersji).
Zużycie paliwa
Wyższe prędkości obrotowe zwiastują spore zapotrzebowanie na paliwo. Tu jednak nie jest źle. A nawet lepiej, niż w Kangoo! Nie pytajcie mnie jakim cudem. Sprawdzałem te wyniki kilka razy w kilku miejscach. Widać specjaliści ze Stuttgartu potrafią wycisnąć coś więcej z francuskiej konstrukcji.
Przy stałych prędkościach zużycie wygląda tak:
Zużycie paliwa: | Mercedes Citan Furgon 112 CDI |
przy 100 km/h: | 3,7 l/100 km |
przy 120 km/h: | 4,4 l/100 km |
przy 140 km/h: | 6,7 l/100 km |
w mieście: | 5,5 - 6,5 l/100 km |
W mieście Mercedes-Benz Citan Furgon 112 CDI zużywa między 5,5 a 6,5 litra na setkę. Wystarczy omijać autostrady, aby bez większych problemów osiągnąć zasięg ponad 1000 kilometrów na jednym zbiorniku ropy (54 litry).
Wyciszenie
Podobnie jak we wspomnianym wcześniej teście Renault Kangoo, swój akapit dostanie wyciszenie. Jeśli jednak spodziewacie się podobnych zachwytów jak u francuskiego kuzyna, to srodze Was zawiodę. Podobnie, jak sam się zawiodłem na poziomie hałasu w Mercedesie. Citan Furgon jest bardzo głośny. I teoretycznie można to zwalić na krótsze zestopniowanie skrzyni biegów, ale nie do końca.
Nie dość, że komora silnika jest gorzej wytłumiona niż w Kangoo, to jeszcze znacznie mocniej słyszalne są wszelkie hałasy od kół. Dłuższa podróż z prędkościami powyżej 100 km/h jest zwyczajnie uciążliwa. Przypominam, że w Kangoo przepisowe 140 km/h na autostradzie dawało wrażenia akustyczne jak w aucie osobowym.
Podsumowanie
Nie ukrywam, że nieco się zawiodłem. Absolutnie najlepsze w tej klasie wnętrze z najlepszym systemem multimedialnym to za mało. Krótka skrzynia biegów oraz słabe wyciszenie to dwie ogromne wady. Biorąc pod uwagę wyższą cenę niż u konkurencji, Mercedes-Benz Citan Furgon 112 CDI nie wydaje się być kuszącą propozycją. Jeden z problemów rozwiąże opcjonalna skrzynia automatyczna, ale to wywinduje cenę o kolejne tysiące złotych.
SILNIK | t. diesel, R4, 16 zaw. |
---|---|
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni Common Rail |
POJEMNOŚĆ | 1461 cm3 |
MOC MAKSYMALNA | 85 kW (116 KM) przy 3750 obr./min |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 270 Nm przy 1750 obr./min |
SKRZYNIA BIEGÓW | manualna, sześciobiegowa |
NAPĘD | przedni |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny MacPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | belka skrętna |
HAMULCE | tarczowe went./bębnowe |
OPONY | 205/60 R16 |
BAGAŻNIK | 2900 l |
ZBIORNIK PALIWA | 54 l |
TYP NADWOZIA | kombivan |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/2 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4498/1859/1832 mm |
ROZSTAW OSI | 2716 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1464/700 kg |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 750/1500 kg |
ZUŻYCIE PALIWA | 5,3 - 5,8 l |
EMISJA CO2 | 138 - 153 g/km |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 11,7 s |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 175 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 2 lata |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | |
CENA WERSJI TESTOWEJ | 96 950 zł netto |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 123 000 zł netto |