Mercedes Klasy C - prześwietlamy nowy model ze Stuttgartu
Mercedes Klasy C będzie bez wątpienia jednym z najpopularniejszych modeli marki. Spójrzmy więc co dokładnie oferuje w porównaniu do poprzednika.
Nowy Mercedes Klasy C W206 wzbudza wiele emocji. Marka ze Stuttgartu zdecydowała się zrezygnować z silników mających więcej niż cztery cylindry, a wnętrze tego auta przyozdobiła wielkimi tabletami. Wzbudziło to poruszenie w sieci, aczkolwiek jestem przekonany, że sprzedaż i tak będzie rewelacyjna. Czas więc przyjrzeć się ofercie tego modelu. Co będzie oferować, co dostajemy już teraz, na co jeszcze musimy poczekać?
Mercedes Klasy C W206 - dane techniczne
Zacznijmy od wymiarów. Nowy model w wersji sedan mierzy 4749 mm długości, czyli o ponad 6 cm więcej od poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się o 2,54 cm, a szerokość auta o 1 cm. Nowa platforma, współdzielona zresztą z Klasą S, pozwoliła jednak na lepsze wykorzystanie przestrzeni. Dzięki temu ilość miejsca z tyłu jest zdecydowanie większa, w szczególności na nogi (ponad 2 cm, na wysokość (dodatkowe 1,5 cm nad głowami) i na szerokość (około 1 cm). Nie są to wielkie różnice, ale mogą wpłynąć na komfort użytkowania tego auta.
O stylistyce powiedziano i napisano już wszystko, poza tym "de gustibus non est diputandum". Zobaczcie więc jak nowa Klasa C prezentuje się w zestawieniu ze starszym modelem W205.
Mercedes Klasy C W206 - silniki
Póki co dostaniemy pięć wariantów napędowych, bazujących na trzech silnikach. Podstawowa wersja o oznaczeniu C 180 korzysta z jednostki 1.5, znanej już z modelu W205. Najsłabsza wersja nie oznacza braku mocy. 170 KM plus 20 dodatkowych koni mechanicznych przy funkcji overboost (dzięki systemowi EQ Boost) zapewnia naprawdę solidne osiągi.
WERSJA | C 180 | C 200 | C 200 4MATIC | C 300 | C 300 4MATIC | C 220d | C 300d |
OBJĘTOŚĆ SKOKOWA | 1496 cm3 | 1496 cm3 | 1496 cm3 | 1999 cm3 | 1999 cm3 | 1992 cm3 | 1992 cm3 |
MOC | 170 KM + 20 KM | 204 KM + 20 KM | 204 KM + 20 KM | 258 KM + 20 KM | 258 KM + 20 KM | 200 KM + 20 KM | 265 KM + 20 KM |
MOMENT OBROTOWY | 250 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 440 Nm | 550 Nm |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 8,6 s | 7,3 s | 7,1 s | 6,0 s | 6,0 s | 7,3 s | 5,7 s |
PRĘDKOŚĆ MAKS. | 231 km/h | 246 km/h | 241 km/h | 250 km/h | 245 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Silnik 1.5 znajduje się też w wersji C 200. Dopiero w odmianie C 300 dostajemy dwulitrową jednostkę benzynową. Wersja C 200 i C 300 dostępna będzie także w wydaniu 4MATIC, czyli z napędem na cztery koła.
Diesle są tylko dwa - C 220d i C 300d, bazujące na dwulitrowej jednostce. Z pewnością dołączą do nich słabsze warianty, z modelem C 180d na czele.
W tej gamie nie ma jeszcze hybrydy plug-in, aczkolwiek jest ona potwierdzona i zapowiedziana. Model C 300e połączy 2-litrową jednostkę benzynową M254 z dużą, bo mającą aż 25,4 kWh pojemności baterią. Zasięg na prądzie ma przekraczać 100 kilometrów, co będzie ewenementem nie tylko w tym segmencie, ale i w ogóle w grupie hybryd plug-in. Mercedes chwali się też nową technologią baterii, która pozwoliła na zachowanie kompaktowych wymiarów akumulatora. Zalety? Niższa masa i ustawny bagażnik.
Mercedes Klasy C W206 - wersja AMG
Choć do premiery tego modelu zostało jeszcze sporo czasu, to wiemy o nim już niemal wszystko. Car Magazine pozyskało szczegółowe informacje o tym modelu. Bazą stanie się tutaj 2-litrowa jednostka M139 z modelu A 45 S AMG, oferująca 421 KM. Do niej dołączony będzie silnik elektryczny, dzięki któremu moc całkowita wyniesie 550 KM. Moment obrotowy? Aż 800 Nm. Sprint do setki ma zajmować tylko 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna zbliży się do 300 km/h.
Mercedes-AMG C63e - wizja autorstwa X-TOMI DESIGN
Wady? Cóż, nadwaga. Mercedes-AMG C63e ma ważyć dwie tony, o 243 kg więcej od poprzednika. Duża bateria pozwoli z kolei na przejechanie ponad 60 kilometrów na jednym ładowaniu. Co ciekawe zachowany zostanie idealny rozkład masy 50:50.
Mercedes Klasy C W206 - układ jezdny
Nowością jest skrócone przełożenie układu kierowniczego. Pomiędzy skrajnymi pozycjami mamy tylko 2,1 obrotu, a nie 2,35 jak w starszym modelu. Promień skrętu skurczył się o 43 cm do 10,64 metra.
Niemcy postawili na wielowahaczowe zawieszenie z klasycznymi amortyzatorami. Pneumatyka zniknęła z oferty. Auta wyposażone w takie zawieszenie stanowiły ułamek sprzedaży, tak więc opracowywanie całej konstrukcji dla tego modelu było zwyczajnie nieopłacalne.
Mercedes Klasy C W206 - wyposażenie
Marka ze Stuttgartu postanowiła przenieść wiele elementów wyposażenia z nowej Klasy S wprost do Klasy C. Tyczy się to między innymi wielkich tabletów. Te dostępne będą w dwóch wariantach. Uboższe wersje wyposażeniowe zyskają wskaźniki korzystające w wyświetlacza o przekątnej 10,25 cala i tabletu 9,3 cala, zaś droższe warianty wyróżni 12,3 calowy ekran zegarów i tablet o przekątnej 11,9 cala. Dostępne będą też różne dekory - od aluminium, przez "piano black", aż po drewno.
Na pokładzie znajdziemy systemy bezpieczeństwa z najwyższej półki. Na przykład nie zabrakło miejsca na aktywnego asystenta jazdy, który nie tylko sam hamuje i przyspiesza (to znamy od lat), ale także dokładnie analizuje znaki drogowe, również te budowlane. Śledzenie pasów ułatwia zestaw specjalnych kamer 360 stopni. Mercedes Klasy C jest w stanie automatycznie zahamować przy prędkości do 100 km/h (poprzednio do 60 km/h). W wersji kombi debiutuje z kolei system stabilizowania przyczepy.
Mercedes Klasy C W206 debiutuje w doskonałym momencie
Audi A4 niedawno przeszło duży lifting i zostanie na rynku jeszcze przez około trzy lata. BMW Serii 3 jest z kolei stosunkowo świeże, ale na lifting poczeka minimum rok, może nawet więcej. Tym samym Mercedes zyskuje "technologiczną przewagę" w tym segmencie, którą odebrać mogą mu dopiero nowe generacje wspomnianych konkurentów.
Sprzedaż tego auta ruszy jeszcze w tym roku. W przyszłym w salonach zobaczymy z kolei warianty AMG. Poza modelem 63e dostaniemy też wydanie 53, które najprawdopodobniej korzystać będzie z jednostki z Klasy A 45 S. Tutaj jednak zabraknie napędu hybrydowego.