Poczta przyjedzie autami z oponami bez powietrza. Michelin testuje ogumienie Uptis w akcji

Wytrzymałe opony, które są odporne na uszkodzenia i nie mają w sobie powietrza? To nie science-fiction, a Michelin Uptis - nowy eksperymentalny rodzaj ogumienia, który właśnie rusza na pierwsze testy.

Koncepcja opon, które nie potrzebują powietrza, nie jest nowością. Wiele firm eksperymentuje z takim pomysłem od lat. Żadna firma nie zaszła jednak tak daleko ze swoim projektem, jak Michelin z ogumieniem Uptis. Teraz ich unikalne rozwiązanie wchodzi w kolejny etap testów, tym razem na drogach publicznych.

Michelin Uptis to ogumienie, które nie potrzebuje powietrza. Auta z takimi oponami dowiozą pocztę we Francji

Francuska firma podkreśla długą listę zalet swojej nowej koncepcji. Przede wszystkim konstrukcja opon Uptis, gdzie cała struktura opiera się na gumowych "listwach", zapewniających sprężystość i sztywność konstrukcji, ma być idealna do użytkowych zastosowań. Nie ma tutaj ryzyka przebicia, co zapewnia brak przestojów aut w celach serwisu. Do tego elastyczność konstrukcji ułatwia pokonywanie nierówności i krawężników.

Michelin swój projekt prowadzi równolegle na trzech kontynentach. Przy współpracy z różnymi firmami, w tym z DHL i La Poste we Francji, opony te testowane są na autach dostawczych. W każdym przypadku jest to grupa 40 samochodów.

Michelin Uptis testy

We Francji nowe opony trafiły do Citroenów Jumpy, ale docelowo pojawią się też w Renault Kangoo. Auta te będą jeździły w miejscowościach Lesquin, Valenciennes i Douai, blisko granicy z Belgią. Pierwszy etap testów potrwa do końca tego roku. Na bazie wniosków i uwag powstaną nowe wersje ogumienia Uptis, które trafią do kolejnej puli samochodów testowych.

Michelin Uptis zwraca na siebie uwagę

Tutaj de facto felga i opona tworzą jedną spójną całość, którą mocuje się bezpośrednio do piasty. Widok tych kół na drodze robi wrażenie - bieżnik przymocowano do wspomnianych listew. Nie ma tutaj klasycznej ścianki bocznej, przez co możemy dosłownie "patrzeć" przez takie opony.

Michelin Uptis testy

Testy pokażą, czy ta koncepcja ma szansę na sukces. Brak ryzyka przebicia robi wrażenie, ale kluczem do sukcesu będzie wytrzymałość i odporność na różne warunki atmosferyczne. Błoto, które trafi w przestrzeń pomiędzy listwami może doprowadzić do wibracji, a specyficzna amortyzacja wpłynie z pewnością na właściwości jezdne takich samochodów.