Międzynarodowe Prawo Jazdy. Co musisz wiedzieć, żeby jeździć po świecie

Jeśli wybieracie się gdzieś dalej za granicę, może przydać Wam się Międzynarodowe Prawo Jazdy. Podpowiadamy, co warto o nim wiedzieć.

Co prawda tradycyjny sezon urlopowy już powoli za nami, ale jest wiele osób, które dopiero teraz zaczynają myśleć o wyjazdach. Zima w cieplejszym klimacie to dobry pomysł. Jeśli zależy nam nie tylko na leżeniu plackiem na plaży, często warto zaopatrzyć się w Międzynarodowe Prawo Jazdy. Po co? No cóż, nasze, polskie, honorowane jest głównie w krajach UE oraz niektórych europejskich poza Unią. Jeśli jednak planujemy jeździć gdzieś dalej, trzeba sobie wyrobić kolejny dokument.

Międzynarodowe Prawo Jazdy

Podpowiadamy, co i jak.

Międzynarodowe Prawo Jazdy - jakie wybrać?

Zanim zabierzemy się za wizytę w urzędzie, musimy wybrać, jakie Międzynarodowe Prawo Jazdy jest nam potrzebne.

Są dwa rodzaje: Jedno zgodne z Konwencją Genewską z 1949 roku, a drugie z Konwencją Wiedeńską z 1968 roku. Teoretycznie to niewielka różnica, ale różne państwa sygnowały różne konwencje. Niektóre - obie, ale musimy to sprawdzić. Tak na dobrą sprawę różni się tylko wzór dokumentu, ale głupio byłoby mieć "nie taki jak trzeba" i nie móc np. wypożyczyć samochodu w miejscu docelowym. Dlatego trzeba zajrzeć np. na strony rządowe, aby to sprawdzić (albo na koniec niniejszego artykułu). W przypadku niektórych krajów trzeba będzie spytać w ambasadzie - np. Indonezja nie jest stroną żadnej z tych konwencji, ale akceptuje oba MPJ.

Oczywiście można też wybrać oba. Trzeba wtedy jednak zapłacić podwójnie i dać dwa zdjęcia.

Potrzebne dokumenty, opłaty

Międzynarodowe Prawo Jazdy wyrabia się dość prosto. Potrzebujecie jednak kilku "papierów".

Mniej więcej tak powinien być wypełniony

Podstawą jest wniosek - ma on strasznie dużo stron, z których połowy nie wypełniacie, bo są to prośby np. o wydanie pozwolenia na prowadzenie tramwaju. Jeden wniosek na kilka dokumentów, ot tak. Nie jest jednak skomplikowany. Jakbyście się zastanawiali jednak czym się różni numer Waszego prawa jazdy od numeru druku prawa jazdy - ten drugi jest z tyłu dokumentu, pod kodem kreskowym.

Oprócz tego potrzebne jest:

  • jedno zdjęcie - wymiar i poza paszportowa (35x45 mm, frontem do aparatu).
  • ksero Waszego prawa jazdy (oryginał do wglądu)
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych - dostępna np. tutaj.
  • oświadczenie o zapoznaniu się z treścią art. 233 kk. (czyli o poświadczeniu nieprawdy) - do pobrania np. stąd.
  • potwierdzenie zrobienia przelewu z opłatą na konto starostwa/dzielnicy. Chyba, że będziecie płacić w kasie na miejscu. Obie opcje są dopuszczalne.

Międzynarodowe Prawo Jazdy płatne jest 35 zł - lub 70 zł w przypadku skorzystania z obydwu wersji.

Po złożeniu wniosku zazwyczaj po trzech dniach roboczych macie dokument do odbioru.

Swoją drogą, ciekawe jest to, że na pierwszej stronie dokumentu... nie ma żadnego napisu w obcym języku. Dopiero przy określeniu kategorii PJ są poszczególne strony w kilku językach. Ale np. w Japonii właściciel wypożyczalni miał problem ze zrozumieniem, jaką książeczkę dostał do ręki. Mimo iż kraj jest stroną Konwencji Genewskiej.

Międzynarodowe Prawo Jazdy jest ważne trzy lata od daty wydania!

Tutaj możecie zapoznać się z informacjami dotyczącymi tego, którego MPJ potrzebujecie.