Nawet amerykańska legenda stawia na prąd. Mack wypuszcza pierwszy elektryczny ciągnik
Ciężarówki firmy Mack wielu osobom kojarzą się automatycznie z "truckingowym" stylem życia w USA. Teraz ta marka po raz pierwszy wchodzi w świat... elektromobilności.
Mack Trucks, legendarna amerykańska marka samochodów ciężarowych, zaprezentowała nowy model. Elektryczny Mack Pioneer to pierwszy w historii marki ciężki pojazd zaprojektowany od podstaw na autorskiej platformie. Ten debiut nie tylko podkreśla kierunek rozwoju Macka, ale też wpisuje się w szerszą strategię całej Grupy Volvo, której Mack Trucks jest częścią.
Marka Mack istnieje od 125 lat
Założona w 1900 roku firma Mack Trucks od ponad 120 lat specjalizuje się w produkcji pojazdów ciężarowych o dużej wytrzymałości. Przez dekady amerykańska marka stała się synonimem niezawodności, a jej charakterystyczne logo z buldogiem jest rozpoznawalne na całym świecie. Od 2000 roku Mack należy do Grupy Volvo, co pozwoliło połączyć tradycję z nowoczesną technologią szwedzkiego koncernu.
Mack Pioneer to nowy rozdział dla tej marki. Tak, elektryczny
Nowy Mack Pioneer to pierwszy elektryczny pojazd ciężarowy tej marki zaprojektowany całkowicie niezależnie. Dotychczasowe elektryczne modele bazowały na konstrukcjach spalinowych. Pioneer powstał od zera z myślą o napędzie elektrycznym i nowoczesnych zastosowaniach transportowych. Pojazd trafi na rynek w wersji z kabiną dzienną oraz z 44-calową kabiną sypialną. Został zaprojektowany do przewozów regionalnych, obsługi portów oraz tras międzywęzłowych.
Volvo maczało palce w tym projekcie
Serce nowego Macka stanowi elektryczna oś napędowa, dobrze znana z pojazdów marki Volvo Trucks. Za zasilanie odpowiadają baterie Proterra H2-23. Są to nowoczesne akumulatory produkowane w USA, w Kalifornii i Karolinie Południowej. Zostały zaprojektowane z myślą o ekstremalnych warunkach pracy, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla ciężkiego transportu. Akumulatory przechodzą rygorystyczne testy mechaniczne, termiczne i środowiskowe, a dodatkowo oferują zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Inżynierowie Proterry współpracują bezpośrednio z zespołami Mack i Volvo, aby maksymalnie zintegrować system z architekturą pojazdu. Taka synergia technologii zwiększa niezawodność i ułatwia serwisowanie ciężarówki w przyszłości.
Diesel nie znika, o to się nie martwcie. Nowa platforma powstała dla obu napędów
Pioneer to nie tylko zalążek elektromobilności w tej marce. To również kontynuacja sukcesu wersji z silnikiem diesla. Spalinowy Mack Pioneer już teraz uchodzi za najbardziej oszczędny model w historii marki – zużywa o 11% mniej paliwa niż poprzednia generacja. Ma też system cyfrowych lusterek, który zwiększa widoczność, eliminuje martwe pola i wpływa na zmniejszenie spalania o kolejne 1%.
Gigant, ale... aerodynamiczny
Nowy Mack Pioneer ogromny krok naprzód w kwestii aerodynamiki. Konstruktorzy pochylili przednią szybę i zoptymalizowali kształt podwozia, aby zminimalizować opór powietrza. Producent przeprowadził szeroko zakrojone badania z udziałem zawodowych truckerów na uniwersytecie Virginia Tech, a ich sugestie bezpośrednio wpłynęły na projekt.
Wnętrze kabiny całkowicie przeprojektowano. Nowy Pioneer oferuje wyższy komfort jazdy i lepszą ergonomię, odpowiadając na potrzeby kierowców pracujących w trasie przez wiele godzin dziennie.
Oczywiście nawet w ciężarówkach niezbędna jest łączność ze smartfonem
Mack Pioneer to również najbardziej zaawansowana cyfrowo ciężarówka w historii firmy. Na pokładzie znajdziemy system zdalnej diagnostyki, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania oraz aplikację MyMack. Dzięki niej kierowca może zdalnie monitorować stan pojazdu, włączać oświetlenie oraz sterować klimatyzacją, wszystko bezpośrednio z poziomu smartfona.