Nowe baterie BMW będą dawały 30% więcej zasięgu, ale za to będą tańsze o połowę

Niemiecki producent pochwalił się postępem prac nad nowymi ogniwami. Baterie BMW mają być znacznie wydajniejsze i dużo tańsze.

BMW Group Battery Cell Centre of Excellence. Pod tą oryginalną nazwą kryje się monachijskie centrum, w którym opracowywane są nowe baterie BMW. Koncern pochwalił się postępami prac oraz potencjalnym zyskiem, jaki otrzymają klienci... i sam koncern.

Baterie BMW do pojazdów Neue Klasse

Choć miłośnikom klasyków "Neue Klasse" kojarzy się z czymś zupełnie innym, to w BMW tak nazywana jest rodzina elektrycznych modeli, która będzie stanowić trzon gamy w przyszłości. I to właśnie dopiero te samochody otrzymają nowe, litowo-jonowe baterie BMW. Warto zauważyć, że Niemcy nie pracują nad nową technologią, taką jak np. baterie solid-state, a optymalizują i dopracowują istniejące rozwiązania.

Jedną ze zmian jest zmieniony kształt cel akumulatora. Zamiast dotychczasowych pryzmatycznych, BMW planuje zastosowanie cylindrycznych cel. Dzięki temu będzie można zupełnie inaczej "wiązać je" w zestawy możliwe do zastosowania w samochodach.

Oprócz tego, nowy projekt pozwoli na zamontowanie baterii bezpośrednio w ramie pojazdu. Oczywiście, ma to poprawić sztywność podwozia i jakość prowadzenia, ale przede wszystkim, zmniejszy koszt zestawu akumulatorów... o połowę. A przy okazji zapewne ograniczy możliwość samodzielnej naprawy.

baterie BMW

Przy okazji, nie tylko zasięg zwiększy się o 30%. Baterie BMW o tę samą wartość szybciej mają się ładować, w zakresie od 10 do 80% swojej pojemności. A dokładniej o 30% w stosunku do obecnie stosowanych baterii w samochodach BMW.

Nie tylko wydajniej, ale i ekologiczniej

Nowe baterie BMW mają być też mniej szkodliwe dla środowiska. Nie tylko fabryka ma korzystać z energii z odnawialnych źródeł, ale same akumulatory będą potrzebowały 50% kobaltu do budowy. Zamiast tego będzie w nich więcej niklu i krzemu - nieco bardziej dostępnych i tańszych pierwiastków. Dodatkowo anody nowych baterii nie będą potrzebowały aż tyle grafitu co dotychczas - tu spadek nastąpi o 20%. Z kolei wspomniany kobalt i nikiel, a także lit, mają w dużej mierze pochodzić z recyklingu.

Korzystające z platformy Neue Klasse samochody mają zacząć wyjeżdżać z amerykańskiej fabryki marki w 2025 roku. Z kolei za produkcję nowych baterii BMW (to już szósta generacja) będzie odpowiedzialna spółka Envision AESC. Zakład ma w odpowiednim czasie być zdolny do produkcji baterii dla 300 000 samochodów elektrycznych rocznie.