Nowe diesle trują mniej od silników benzynowych - ACEA opublikowała badania

Nie taki diesel straszny? Wyniki badań najnowszych silników wysokoprężnych jasno pokazują, że są one bardzo czyste.

ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, opublikowało wyniki badań najnowszych silników wysokoprężnych spełniających normę EURO 6d-TEMP. Samochody testowane były według najnowszych norm, czyli RDE - Real Driving Emissions, gdzie emisję szkodliwych substancji, w tym NOx, wykonuje się podczas normalnej jazdy, a nie tylko w laboratorium. Wnioski z raportu są bardzo ciekawe - przede wszystkim jasno pokazują, że diesle spełniające najnowsze normy są bardzo czyste. Wszystkie przetestowane samochody nie tylko spełniają aktualne wymagania dotyczące emisji NOx i CO2, ale także mieszczą się w nowych regulacjach, które wejdą w życie w 2020 roku.

W testach ACEA wzięło udział 270 samochodów. Jak podkreśla ta organizacja, wyniki powinny nieco odmienić wizerunek diesla, traktowanego od czasu ujawnienia afery "dieselgate" jako zło konieczne. W niektórych autach silniki wysokoprężne są po prostu dużo lepszym wyborem - mowa np. o pojazdach użytkowanych w trasie, większych autach (SUV-ach) czy oczywiście w transporcie ciężkim, gdzie diesel jest niezastąpiony. Oznacza to też, że decyzja o zakazie wjazdu dla diesli do centrów miast (który może obowiązywać także nowe auta) może być przesadzony - zwłaszcza w przypadku wspomnianych najnowszych konstrukcji.

Ciekawostką jest fakt, że auta spełniające najnowsze normy Euro 6d-TEMP emitują o około 85% mniej NOx niż pojazdu spełniające normę Euro 5. Najlepsze silniki emitują zaś o 95-99% mniej NOx.

Największym problemem, zwłaszcza w Polsce, jest obecność wielu zaniedbanych aut, także z wyciętym filtrem DPF. Być może już niebawem ten proceder będzie karany wysokimi grzywnami, co zachęci właścicieli takich aut do regularnego serwisu swoich pojazdów lub zakupu samochodów benzynowych - diesle często kupowane są bezpodstawnie, do poruszania się wyłącznie po mieście.

Szczegółowe wyniki oraz cały raport dostępny jest na stronie ACEA