Bentley Bentayga - Brudny luksus
Bentleyem na szutry? Czemu nie! Brytyjski producent zaprezentował oficjalnie nowego SUV-a - Bentaygę, łączącego komfort z najwyższej półki z niespotykaną dotąd w autach tej marki użytecznością.
Stylistyka zapowiadanego od dawna modelu nie jest dla nas zaskoczeniem - kilka tygodni temu do sieci wypłynęły zdjęcia zabawkowego modelu, który ujawniał bryłę Bentaygi. Na pewno nie zabraknie tu charakterystycznych elementów, takich jak podwójne przednie reflektory, wielki i masywny wlot powietrza, czy też głębokie i mocno widoczne przetłoczenia w linii bocznej.
W środku na szczęście nie było miejsca na szaleństwa - kokpit wykończono najwyższej jakości materiałami, zachowując przy tym kształty zbliżone do tych znanych nam z Continentala GT. Indywidualizacja wnętrza to czysta formalność - 15 rodzajów skóry, 7 różnych rodzajów drewna czy też możliwość wyboru 4 lub 5 osobowej wersji pozwala dopasować auto do potrzeb klienta. Dodatkowo nie zabraknie tutaj także elektroniki umilającej dalekie podróże - wyświetlacze dla pasażerów obsługują odtwarzanie filmów oraz pozwalają na przeglądanie sieci. Chętnych na dalsze modyfikacje Bentley zaprasza do współpracy z Mulliner Bespoke - ekipa ta spełni nawet te szalone zamówienia, których zapewne w przypadku tego modelu brakować nie będzie.
Oferta silnikowa póki co będzie się opierać na jednej jednostce - 6-litrowym W12 produkującym 608 koni mechanicznych oraz aż 900Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w zaledwie 4.1 sekundy oraz prędkość maksymalna 301 km/h to osiągi godne niejednego auta sportowego z najwyższej półki. Moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. Prowadzenie jest oczywiście równie ważne, dlatego też Bentayga przechodziła mordercze testy na Nuerburgringu, gdzie dopracowywano zawieszenie Bentley Dynamic Ride, korzystające z instalacji 48V. Dzięki stałemu monitorowaniu przechyłów nadwozia wywołanych wysoko położonym środkiem ciężkości dostosowuje prace pneumatyki do aktualnych warunków na drodze. SUV ma też zapewniać względne możliwości terenowe - z tego powodu przygotowano kilka trybów pracy zawieszenia, włącznie ze specjalnym „liftem”, w którym to prześwit pozwala na brodzenie w wodzie do 50 cm!
Bentley Bentayga jest przełomowym modelem nie tylko ze względu na rodzaj nadwozia nie stosowany dotychczas przez Brytyjczyków, ale także z powodu… diesla. Tak, dobrze przeczytaliście - w nieodległej przyszłości obok W12 pojawi się również wysokoprężna odmiana, która wedle zapewnień producenta będzie w pełni korelować ze standardami marki. Jak będzie w praktyce? O tym przekonamy się za jakiś czas. Póki co Bentley nie zaprezentował też orientacyjnego cennika, choć to formalność - zainteresowanych Bentaygą na pewno nie zabraknie.