Nowa Honda Civic Type R - Wyścigówka na co dzień
Czekaliśmy pięć lat i w końcu się doczekaliśmy. Honda pokazała najbardziej ekstremalną odmianę swojego hot hatcha. Nowy Civic Type R debiutuje podczas Salonu Samochodowego w Genewie. My natomiast wiemy już o nim nieco więcej.
Co już wiedzieliśmy o nowej Hondzie Civic Type R? Że będzie miała pod maską nową jednostkę napędową 2.0 VTEC Turbo, że będzie wyłącznie przednionapędowa oraz że będzie się rozpędzała do maksymalnie 270 km/h. Dziś natomiast dowiedzieliśmy się o tym aucie nieco więcej – również tego, jak wygląda.
Nowy Type R posiada silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który generuje moc 310 koni mechanicznych (przy 6500 obrotach na minutę), a także maksymalny moment obrotowy wielkości 400 Nm (dostępny przy 2500 obrotów). Całość tej siły trafia oczywiście na przednią oś, a to za sprawą sześciobiegowej przekładni manualnej. W ten oto sposób Honda, rozpędzająca się do pierwszej setki w przeciągu 5,7 sekundy, będzie najszybszym sportowym hatchbackiem w swojej klasie. Takie przynajmniej jest założenie producenta.
Zmianie uległ jednocześnie wygląd auta. Zostało ono unowocześnione nie tylko ze względu na same walory designerskie, ale także z powodu koniecznej optymalizacji właściwości aerodynamicznych nadwozia. Dzięki temu auto zyskało większą stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością. Poprawie uległa także siła docisku. O wszystkim tym jednak już była mowa wcześniej.
Odmłodzona Honda Civic Type R dostępna będzie w kilku kolorach. Biały lakier Championship White współdzielony jest z poprzednimi generacjami hot hatcha. Pozostałe kolory zaś to perłowy Crystal Black, metaliczny Polished Metal, niebieski Brilliant Sporty Blue oraz czerwony Milano Red.
W aucie zastosowanych będzie także kilka nowoczesnych rozwiązań technicznych. Jednym z nich jest system adaptacyjnego tłumienia Adaptive Damper System, który działa czteropunktowo. Został on specjalnie zaprojektowany na potrzeby nowego Civica Type R. Zastosowanie tej technologii pozwala na nieustanne kontrolowanie pracy każdego z kół niezależnie, co z kolei oznacza zwiększoną przyczepność i poprawione właściwości jezdne.
Jeśli to dalej mało, to na pokładzie japońskiego hot hatcha znajdzie się też system Dual Axis Strut Front Suspension. Odpowiada on za ograniczenie negatywnego wpływu napędu na koło kierownicy podczas mocniejszego przyspieszania o 50% w porównaniu do standardowego zawieszenia stosowanego w Civicu. Oznacza to ponownie poprawę właściwości jezdnych przy wysokich prędkościach oraz podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Z tyłu z kolei zamontowana została belka skrętna o specjalnie nadanym kształcie litery „H”. Producent zapewnia, iż rozwiązanie to pozwoli zwiększyć sztywność w tylnej części nadwozia o 180 procent. To także przekłada się na łatwość pokonywania zakrętów.
Na liście nowości znalazł się także tryb „+R”, którego zadaniem jest zwiększenie przyjemności doznawanej przez kierowcę podczas jazdy. Jak ma to działać w praktyce? Po wciśnięciu magicznego przycisku samochód stanie się pojazdem jeszcze bardziej wyczynowym, a to za sprawą wzmocnionego działania wszelkich podzespołów, które przekształcić będą miały Hondę w torową bestię. Silnik będzie reagował ostrzej, moment obrotowy będzie bardziej agresywny, a sama sztywność auta ulega podniesieniu nawet o 30% dzięki licznym systemom.
Nowa Honda Civic Type R pojawi się w europejskiej sieci sprzedaży latem bieżącego roku. Na pełną specyfikację musimy jednak jeszcze zaczekać.
Tymczasem zapraszamy do obejrzenia przedpremierowej galerii zdjęć - jeszcze ciepłych! Jutro uzupełnimy ją o znacznie więcej naszych zdjęć.