Opel Grandland X - pierwsze wrażenia | PREZENTACJA
Na dwa miesiące przed oficjalną premierą Opla Grandland X mieliśmy okazję poznać ten samochód z bliska.
Nowy Opel Grandland X to kolejny model z rodziny X, czyli gamy SUV-ów i crossoverów tej marki. To także drugie auto, które powstało przy pełnej współpracy z PSA (pierwszym był mniejszy Crossland X). Niemcy właśnie w tych segmentach widzą aktualnie największy potencjał. Nic w tym dziwnego - klienci coraz częściej wymieniają kompakty lub samochody klasy średniej właśnie na SUV-y i crossovery.
Grandland X ma być także kolejnym modelem, który podkręci sprzedaż Opla. Ta z kolei z roku na rok rośnie w zastraszającym tempie. Dla przykładu: w okresie styczeń-czerwiec 2013 Opel sprzedał niecałe 10 000 samochodów. W tym roku jest to ponad 20 000. Jednocześnie tendencja wzrostowa wciąż jest wyraźnie widoczna, co dodatkowo zachęca Niemców do rozwijania swojej oferty.
Opel Grandland X powstał na platformie EMP2, którą znajdziemy między innymi w bliźniaczym Peugeocie 3008. Sylwetka tego pojazdu łączy wszystkie cechy charakterystyczne dla nowych modeli Opla - front jest bardzo podobny do nieco mniejszego Crosslanda. Linia boczna zyskała lekko wznoszące się przetłoczenie, które finalnie łączy się z tylnymi światłami. We wnętrzu z kolei postawiono na minimalizm, co także jest zgodne z nową filozofią marki. Ekran systemu inforozrywki oraz cała konsola środkowa są lekko pochylone w stronę kierowcy. W tej chwili trudno wypowiadać się na temat materiałów wykończeniowych, gdyż pokazane egzemplarze nie pochodzą nawet z serii przedprodukcyjnych - są to wczesne, niemal “ręczne” wypusty z fabryki. Wszystko wskazuje jednak na to, że miękkie plastiki znajdziemy zarówno na desce jak i boczkach drzwi. Osoby, które cenią sobie komfortowe siedziska z pewnością docenią ortopedyczne fotele AGR, które będą dostępne w tym modelu.
Ilość przestrzeni we wnętrzu oraz pojemność kufra są na oko mocno zbliżone do bratniego 3008 (Opel nie podaje jeszcze szczegółowych danych technicznych. Z tyłu komfortowo będą podróżować dwie wysokie osoby - środkowe miejsce jest mimo wszystko dość wąskie i sprawdzi się jedynie na krótkich dystansach.
Sprzedaż Grandlanda X w Polsce ruszy jeszcze w bieżącym roku. Początkowo dostępne będą dwie jednostki - 120-konny diesel oraz 130-konna benzyna. Opel nie chwali się pojemnością tych silników, ale ze względu na pokrewieństwo z Peugeotem niemal stuprocentowo będzie to motor 1.6 BlueHDI (z oznaczeniem CDTI w Oplu), oraz 1.2 PureTech (tutaj jako TURBO). Nieco później dołączą kolejne silniki - w tym zapewne 150 i 180-konny diesel. W Grandlandzie X znajdzie się również znany z Peugeota i Citroena system Grip Control, który ma wspomagać poruszanie się po gorszych nawierzchniach. Niestety, ze względu na konstrukcję platforma EMP2 uniemożliwia zastosowanie klasycznego napędu na cztery koła.
Opel chwali się także nowoczesnymi technologiami, które znajdą się na pokładzie Grandlanda X. Poza takimi dodatkami jak aktywny tempomat oraz szereg asystentów wspierających kierowcę (parkowania, pasa ruchu itp.) pojawi się także “bogatszy” OnStar, umożliwiający między innymi rezerwację pokoju w hotelu lub stolika w restauracji.
Oficjalna premiera Grandlanda X odbędzie się podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w połowie września.