Oto pierwsza produkcyjna elektryczna Skoda - Citigo iV

Škoda Superb po liftingu nie jest jedyną nowością tej marki, którą dzisiaj poznaliśmy. Czesi stawiają coraz śmielsze kroki w temacie elektromobilności.

Wraz z dużą limuzyną z Czech zaprezentowano także pierwszego masowo produkowanego „elektryka” Skody, czyli Citigo iV. Elektryczna odmiana tego auta była zapowiadana już od dłuższego czasu, natomiast dopiero dzisiaj ujrzała światło dzienne. Co więcej, model ten jest tak naprawdę przedsmakiem nadchodzących nowości, bowiem Czesi pracują już nad swoim nowym niezależnym modelem, który wykorzysta potencjał platformy MEB.

Póki co musimy się jednak zadowolić małym miejskim samochodem, który to technicznie jest mocno spokrewniony z Volkswagenem e-up! - auta te dzielą wiele rozwiązań, z napędem i baterią na czele. Sercem tego auta jest 82-konny motor elektryczny, który współpracuje z baterią o pojemności 36,8 kWh. Ma to zapewnić do 265 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Dystans ten w zupełności powinien zadowolić tych, którzy poszukują auta na prąd do stricte miejskiej eksploatacji. Dzięki zastosowaniu nowych technologii ładowania, uzupełnienie baterii ma zajmować nie więcej niż jedną godzinę - do 80 procent pojemności, przy zastosowaniu szybkiego ładowania.

To dopiero rozgrzewka

Škoda tak naprawdę dopiero nabiera rozpędu w kwestii aut elektrycznych. Superb iV i Citigo iV zapowiadają cała linię modeli iV, częściowo zarysowanych także przez model Vision iV, który pokazano podczas tegorocznych targów w Genewie. To właśnie to auto ma być pierwszym produkcyjnym pojazdem Czechów, które w całości wykorzysta najnowsze osiągnięcia koncernu Volkswagena. Poznamy je jednak nie prędzej niż w przeciągu dwóch najbliższych lat.

Jak podkreśla Bernhard Maier, szef Skody, znaczenie samochodów elektrycznych będzie rosło z roku na rok. Eksperci wyłączają, ze już w 2020 roku sprzeda się aż 4,5 miliona aut elektrycznych, zaś w 2030 liczba ta urośnie do 40 milionów aut. Dlatego tez Czesi postanowili zainwestować ponad 32 miliony euro w ponad 7000 ładowarek, które pojawią się w wielu miejscach w Europie. Kolejne 120 milionów euro zostanie wydanych na rozwój technologii i edukację w temacie elektromobilności. Nowa strategia Skody wyraźnie stawia na pojazdy na prąd i już w 2025 roku emisja CO2 aut tej marki ma spaść o 30 procent. Co więcej, produkcja samochodów ma być neutralna ekologicznie, a 85 procent elementów w samochodach będzie pochodziło z recyklingu. Do 2022 roku w ofercie Skody będzie 10 aut zelektryfikowanych lub całkowicie elektrycznych.

Do oferty Skody trafią także specjalne wallboxy, które zwiększa skuteczność ładowania w domu, zmniejszając jednocześnie koszty poniesione za uzupełnienie baterii. Czesi uruchamiają także ofertę Skoda eCharge, która ma zapewnić dostęp do większości ładowarek w Europie.