Volvo wymyśliło pasy bezpieczeństwa. Teraz daje im nową twarz
Pasy bezpieczeństwa to najwspanialszy wynalazek marki Volvo. Teraz, dzięki tej szwedzkiej marce, staną się jeszcze lepsze.
W przyszłym roku Volvo na nowo stworzy pasy bezpieczeństwa. Pierwszym modelem z tą technologią będzie elektryczny crossover EX60. Producent opracował rozwiązanie, które dynamicznie dostosowuje się do każdego pasażera i ma zapewnić jeszcze wyższy poziom ochrony w razie wypadku.
Pasy bezpieczeństwa będą indywidualne dopasowywane w czasie rzeczywistym. Volvo znowu wyznacza trendy
Nowe pasy, opracowane wspólnie z firmą ZF, współpracują z siecią czujników rozmieszczonych w kabinie. System zbiera dane dotyczące wzrostu, masy ciała, sylwetki i pozycji siedzącej każdego pasażera. Na ich podstawie pasy dobierają najbardziej odpowiedni sposób działania. Reakcja odbywa się natychmiast — szybciej niż mrugnięcie oka.
Pasy analizują także informacje pochodzące z zewnętrznych czujników pojazdu. Dzięki temu system zna kierunek potencjalnego uderzenia i może przygotować odpowiednią konfigurację zabezpieczenia jeszcze zanim dojdzie do kolizji. To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie ryzyka obrażeń w najbardziej krytycznych momentach.
To będą pasy, które... zaktualizujesz
Obecnie Volvo stosuje pasy z trzema profilami ograniczania siły napięcia. Nowy system zwiększa ich liczbę do jedenastu. Dzięki temu może skutecznie chronić pasażerów niezależnie od ich budowy ciała i miejsca zajmowanego w samochodzie. W razie potrzeby technologia będzie także otrzymywać aktualizacje oprogramowania — bezprzewodowo i bez potrzeby wizyty w serwisie.
Nowe pasy adaptują się także do warunków drogowych. Sztuczna inteligencja analizuje sytuację na trasie i odpowiednio modyfikuje parametry systemu, co pozwala na dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa. Technologia będzie standardem w EX60, ale Volvo planuje wdrożenie jej we wszystkich przyszłych modelach.
Historia pasów bezpieczeństwa zaczyna się od Volvo
Volvo od dziesięcioleci zajmuje pozycję lidera w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. To właśnie szwedzki producent jako pierwszy wprowadził trzypunktowe pasy do seryjnej produkcji. W 1959 roku konstrukcję opracował inżynier Nils Bohlin. Volvo zrezygnowało z zastrzeżenia patentu, umożliwiając bezpłatne wdrożenie rozwiązania przez innych producentów.
Dzięki tej decyzji technologia szybko rozprzestrzeniła się w branży. Eksperci szacują, że klasyczne trzypunktowe pasy uratowały ponad milion osób. Wprowadzenie nowej generacji inteligentnych pasów ma zatem swoje źródło w wieloletnim dziedzictwie marki i stanowi kontynuację jasno określonego celu — maksymalnego ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych.