Zmarł Peter Horbury. Odmienił wizerunek Volvo, odpowiadał za design marek grupy Geely

W wieku 73 lat zmarł Peter Horbury. Choć jego nazwisko może nie brzmieć znajomo, to w świecie motoryzacji jest bardzo ważne. Dzięki niemu Volvo zmieniło stylistykę, a grupa Geely mogła wkroczyć z nowymi modelami na rynek.

Wielu designerów skojarzycie bez chwili zawahania. Walter de Silva, Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Ian Callum, Peter Schreyer, J Mays - te nazwiska są Wam doskonale znane. Peter Horbury nigdy nie był w blasku jupiterów, ale jego praca zmieniła wizerunek wielu marek i wpłynęła na nowe trendy.

Horbury swoja karierę rozpoczął w Volvo, gdzie nadzorował projekt modelu 480ES. Ten kultowy już model różnił się absolutnie wszystkim od ówczesnych aut marki, a zarazem nawiązywał do klasycznego Volvo P1800ES. Zresztą później stylistyka 480ES stała się inspiracją dla Volvo C30.

W 1991 roku awansował na szefa designu Volvo. Wtedy też powierzono mu bardzo trudne zadanie, którym było odświeżenie wizerunku marki. Wiele osób ceniło te szwedzkie samochody, ale konkurencja uciekała im pod kątem stylistyki. Szwedzi nie wiedzieli jak połączyć charakterystyczny kanciasty design z nowymi trendami.

Peter Horbury Volvo ECC

Peter Horbury wyszedł z tego zadania obronną ręką. Stworzony pod jego pieczą prototyp ECC Concept stał się bazą dla nowego S80. Zadebiutowała tutaj całkowicie nowa stylistyka Volvo, pełna miękkich załamań połączonych z masywnością bryły. Wiele detali z ECC/S80 trafiło do takich samochodów jak Volvo S40/V40, S60 i XC90 pierwszej generacji.

To był okres, kiedy Volvo weszło w ręce Forda

Amerykanie stworzyli wówczas Premier Automotive Group, czyli firmę zarządzającą Astonem Martinem, Lincolnem, Jaguarem, Land Roverem i Volvo. To właśnie tam finalnie trafił Horbury - jego zadaniem był nadzór nad stylistyką aut tych marek.

Premier Automotive Group nie przetrwało jednak próby czasu, więc Ford skierował go do Ameryki, gdzie zajął się projektowaniem Lincolnów i Fordów. Tutaj w blisko 800-osobowym zespole powstał szereg modeli oferowanych tylko w USA, takich jak Ford Fusion i Taurus, czy Lincoln MKT i MKZ.

Horbury po latach w Fordzie powrócił do Volvo

Stało się to w kluczowym momencie, gdyż w chwili przejęcia marki przez Geely. Tam Peter Horbury mógł nadzorować tworzenie całkowicie nowej stylistyki drugiej generacji XC90 i modeli S90/S60 i pochodnych.

W szeregach Geely był także odpowiedzialny za design marki Lynk&Co, a ostatnie lata spędził nad rozwojem nowej gamy Lotusa.

Peter Horbury Lotus

Peter Horbury zmarł w wieku 73 lat w Chinach, podczas wizyty w centrali firmy Geely. Pomimo wieku emerytalnego wciąż aktywnie uczestniczył w działaniach wszystkich marek i nie zamierzał zwalniać tempa.