Peugeot 308 SW ma trochę zalet, ale ta lista jest krótka - TEST, OPINIA
Wiecie, że Peugeot 308 jest na rynku od blisko ośmiu lat? W ubiegłym roku przeszedł mały lifting, który jednak nie przykrył świeżych zmarszczek. Następca jest tutaj bardzo potrzebny. Dlaczego? Na to odpowiem Wam w możliwie najprostszy sposób.
W 2016 roku po raz pierwszy w moje ręce trafił Peugeot 308. Już wtedy nie był "gorącą nowością", a raczej oklepanym i znanym modelem. Przewijamy taśmę o 4 lata do przodu i widzimy dokładnie to samo auto. W międzyczasie zaliczyło dwa liftingi, które próbowały ukryć wiek konstrukcji, ale zrobiły to mało skutecznie. Nie oznacza to jednak, że 308 nie ma zalet - te jak najbardziej tutaj są, ale ich lista jest bardzo krótka.
Peugeot 308 SW jest nieco toporny
Do wyglądu tego auta mocno przywykliśmy. Czarny lakier i nadwozie typu kombi sprawiają, że "trzystaósemka" staje się niewidzialna, wszak wygląda jak typowe flotowe auto.
Najgorzej jest jednak we wnętrzu. Sam projekt kokpitu wciąż się broni, ale praktyczność niezmiennie jest tutaj czymś całkowicie obcym. Mały i fatalnie umiejscowiony uchwyt na kubek (tylko jeden), wąskie kieszenie w drzwiach i mikroskopijna "półka" przed lewarkiem skrzyni to wszystkie "schowki" w tym aucie. Pod podłokietnik w zasadzie nic nie wciśniecie, tak więc jedyną opcją jest chowanie rzeczy do głębokiej skrytki przed fotelem pasażera. Problem w tym, że korzystanie z niej w codziennych warunkach wymaga gibkości godnej akrobaty.
Po liftingu nowością w tym kokpicie są cyfrowe zegary. Aż chciałoby się mruknąć pod nosem znudzone "wow". Po co je tutaj wrzucono? Nie wiem - standardowe wskaźniki były naprawdę dobre, a te wyglądają jak wpasowane na siłę. Poza tym zupełnie nie korespondują z systemem multimedialnym. O ile przełączanie grafik zegarów następuje w mgnieniu oka, o tyle centralny ekran działa w tempie godnym 8-letniej przepracowanej konstrukcji. Reakcja na dotyk jest powolna, a lekkie przywieszenia to norma. O klatkującej obraz kamerze cofania nawet nie wspominam - szybciej wyjedziecie z danego miejsca parkingowego, niż ona pokaże Wam właściwy obraz.
Peugeot 308 SW jest za to wygodny
Ilość miejsca z przodu i z tyłu naprawdę nie zawodzi. Nie jest to auto z czołówki segmentu, ale nawet dłuższe wyjazdy nie stanowią tutaj większego wyzwania. Cieszy także przepastny bagażnik o pojemności 556 litrów. Załadowanie kilku walizek, toreb lub większych przedmiotów to tutaj czysta formalność.
Kompaktowy Peugeot jest też przyzwoicie wykonany. Miękkie plastiki są we właściwych miejscach, a spasowanie nie zawodzi. Nic nie trzeszczy, nie wibruje, nie wydaje nieprzyjemnych odgłosów. Tak powinno to wyglądać w wielu nowszych autach innych producentów.
Wygoda przejawia się także w zachowaniu na drodze. Przyjemny kompromis pomiędzy miękkością a odpowiednią sztywnością jest tutaj dużą zaletą. W zakrętach auto prowadzi się pewnie, ale wykazuje lekką tendencję do przechyłów. Lubi też niekiedy wyjechać przodem, choć tutaj wszystko zależy prędkości rzecz jasna. Warto jednak nie galopować w ostrzejszych łukach.
Jak na konstrukcję Peugeota przystało duży minus ląduje przy wyciszeniu. O ile szum powietrza i dźwięk silnika są względnie dobrze wytłumione, o tyle z okolic kół dociera do wnętrza multum dźwięków. W trasie może to być nieco męczące.
Warto wspomnieć, że Peugeot 308 SW nie ma zbyt mocnego wspomagania układu kierowniczego. W nowych modelach marki kierownicą możemy kręcić małym palcem. Tutaj trzeba włożyć odrobinę siły, co moim zdaniem jest akurat plusem, gdyż zapewnia to też nieco lepsze czucie samochodu.
Peugeot 308 SW z silnikiem 1.5 BlueHDI i automatyczną skrzynią to doskonały zestaw w trasy
130 KM i 300 Nm to wartości, które w zupełności wystarczają w tym aucie. Sprint do setki zajmuje niecałe 10 sekund, a prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 200 km/h. Ale to akurat tutaj nie gra żadnej roli, gdyż najważniejsze jest zużycie paliwa.
Konstrukcje z rodziny BlueHDI są znane ze swojej oszczędności. Kombinacja silnika 1.5 i 8-biegowego automatu idealnie podkreśla możliwości tej jednostki. Spokojna jazda z prędkościami do 80 km/h owocuje wynikami poniżej 4 litrów. W trasie natomiast ciężko jest uzyskać wynik przekraczający 7 litrów, nawet przy prędkościach autostradowych.
Zużycie paliwa: | Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 KM 8AT |
przy 100 km/h: | 4,1 l/100 km |
przy 120 km/h: | 5,5 l/100 km |
przy 140 km/h: | 6,7 l/100 km |
w mieście: | 8,1 l/100 km |
A to oznacza, że na 53-litrowym zbiorniku paliwa możemy pokonać naprawdę wiele kilometrów. Zasięg na poziomie 1000 km także jest osiągalny. Aktualnie ciężko jest znaleźć równie oszczędne i tanie auto. Otóż Peugeot 308 SW w takim wydaniu wcale nie jest drogi, co jest kolejną jego zaletą.
Ten egzemplarz według konfiguratora kosztuje 130 700 zł. Można do niego dołożyć raptem kilka elementów - nawigację, czy podgrzewane fotele. W tej cenie dostajemy jednak kluczowe elementy, takie jak światła LED, czy automatyczną przekładnię. Ta kwota może wydawać się wysoka na pierwszy rzut oka, ale marka serwuje obecnie solidne rabaty na ten model. Tym samym spokojnie można urwać nawet 20 000-25 000 zł. Wtedy 308 staje się niemal bezkonkurencyjne, gdyż na rynku nie znajdziemy drugiego tak taniego diesla z dobrym wyposażeniem.
Ale tutaj niestety lista zalet się kończy
Podsumowując: jest to już nieco trącające myszką auto, z mało użytecznym pod kątem ergonomii wnętrzem, za to z dużym bagażnikiem i oszczędnym silnikiem. Do tego cena może być naprawdę przyjazna. Mamy więc idealny przykład auta, które kupuje się wyłącznie rozsądkiem. Emocji w nim zero, ale za to zyskujemy sprawny pojazd w dłuższe trasy. Jeśli ekonomia jest u Was na pierwszym miejscu, to 308 zdecydowanie zasługuje na uwagę. Ja jednak wyczekuję nowej generacji, która zapowiada się bardzo ekscytująco.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 KM 8AT
SILNIK | t.diesel, R4, 16 zaw. |
---|---|
TYP ZASILANIA PALIWEM | common-rail |
POJEMNOŚĆ | 1499 cm3 |
MOC MAKSYMALNA | 130 KM (95 kW) przy 3750 obr./min. |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 300 Nm przy 1750 obr./min. |
SKRZYNIA BIEGÓW | automatyczna, 8-biegowa |
NAPĘD | przedni |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny MacPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | belka skrętna |
HAMULCE | tarczowe |
OPONY | 205/55 R16 |
BAGAŻNIK | 556/1660 litrów |
ZBIORNIK PALIWA | 53 litry |
TYP NADWOZIA | kombi |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4585/1863/1472 mm |
ROZSTAW OSI | 2730 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1320/570 kg |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 680/1300 kg |
EMISJA CO2 | 94 g/km |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 9,8 sekundy |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 205 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 2 lata |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12/3 lata |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | Active SW 1.2 PureTech: 86 700 zł |
CENA WERSJI TESTOWEJ | Allure: 102 900 zł |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 130 700 zł |