Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024. To hołd dla pierwszego mistrza świata

Pininfarina zapowiedziała ten model 4 lata temu, a pierwsze egzemplarze dotarły do klientów w ubiegłym roku. Teraz ten elektryczny supersamochód debiutuje w nowym wydaniu. Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024 jest hołdem dla Nino Fariny, pierwszego "oficjalnego" mistrza świata w Formule 1.

Choć usankcjonowane przepisami FIA mistrzostwa świata w Formule 1 odbywały się od 1946 roku, o tyle przez pierwsze cztery lata nie było w nich kategorii "mistrzostw kierowców". Dopiero w 1950 roku zmieniono zasady, a tytuł mistrzowski w pierwszym sezonie zgarnął Nino Farina. I to właśnie w hołdzie dla niego powstała Pininfarina Battista Edizione Nino Farina.

Giuseppe "Nino" Farina był synem Giovanniego Carlo Fariny, założyciela Stabilimenti Farina, czyli firmy zajmującej się karosowaniem samochodów. Nie mylcie jej jednak z obecną Pininfariną. Ta znajomo brzmiąca nazwa to firma stworzona przez Battistę Pininfarinę, najmłodszego brata Giovanniego i zarazem wujka Nino Fariny.

Ta rodzina bez wątpienia zapisała się w historii motoryzacji. Pininfarina (i wcześniej Stabilimenti Farina) to twórcy wielu unikalnych nadwozi i kultowych projektów. Z kolei Nino Farina na swoim koncie ma wyjątkowe osiągnięcia - nie tylko tytuł mistrzowski, ale także pierwsze pole position. To on zgarnął także pierwsze oficjalne najszybsze okrążenie.

Pininfarina Battista Edizione Nino Farina

Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024 nawiązuje do jego bolidu

Nino Farina jeździł w zespole fabrycznym Alfy Romeo, a w swoich rękach miał bolidy oznaczone numerami 158 i 159. To kultowe wręcz auta, które za sprawą swojej 1,5-litrowej 8-cylindrowej "rzędówki" z doładowaniem mechanicznym, były wręcz niedoścignione.

Partnerem Fariny w zepsole był między innymi Juan Manuel Fangio, z którym długo rywalizował o pierwszy tytuł mistrzowski. Gdyby nie awaria auta argentyńskiego kierowcy podczas ostatniego wyścigu na torze Monza, to wynik mistrzostw byłby zupełnie inny.

Battista zyskała lakier Rosso Niro, któremu towarzyszą białe akcenty w odcieniu Bianco Sestriere i niebieskie Icona Blu. Na wielu elementach zachowano widoczną strukturę włókna węglowego, a felgi wykończono złotym lakierem. Numer 01 to oczywiście nawiązanie do pierwszego miejsca Nino Fariny.

We wnętrzu znajdziecie fotele obszyte alcantarą w dwóch kolorach. Co ciekawe fotel kierowcy i pasażera mają inny odcień - tworzy to ciekawą atmosferę w kabinie. Nie zabrakło tutaj także czerwonych detali i niebieskich pasów, nawiązujących do kolorystyki nadwozia.

Pininfarina Battista Edizione Nino Farina

Powstanie 5 takich aut

Każde z nich jest nieco inne. Do tego w każdy znajdzie się wspomnienie innego sukcesu Nino Fariny. Napęd nie został zmieniony i wciąż jest to 1877 konny silnik produkcji Rimaca. Połączono go z akumulatorem o pojemności 120 kWh, co daje blisko 500 kilometrów zasięgu na ładowaniu. Sprint do setki zajmuje 2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.