Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024. To hołd dla pierwszego mistrza świata
Pininfarina zapowiedziała ten model 4 lata temu, a pierwsze egzemplarze dotarły do klientów w ubiegłym roku. Teraz ten elektryczny supersamochód debiutuje w nowym wydaniu. Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024 jest hołdem dla Nino Fariny, pierwszego "oficjalnego" mistrza świata w Formule 1.
Choć usankcjonowane przepisami FIA mistrzostwa świata w Formule 1 odbywały się od 1946 roku, o tyle przez pierwsze cztery lata nie było w nich kategorii "mistrzostw kierowców". Dopiero w 1950 roku zmieniono zasady, a tytuł mistrzowski w pierwszym sezonie zgarnął Nino Farina. I to właśnie w hołdzie dla niego powstała Pininfarina Battista Edizione Nino Farina.
Giuseppe "Nino" Farina był synem Giovanniego Carlo Fariny, założyciela Stabilimenti Farina, czyli firmy zajmującej się karosowaniem samochodów. Nie mylcie jej jednak z obecną Pininfariną. Ta znajomo brzmiąca nazwa to firma stworzona przez Battistę Pininfarinę, najmłodszego brata Giovanniego i zarazem wujka Nino Fariny.
Ta rodzina bez wątpienia zapisała się w historii motoryzacji. Pininfarina (i wcześniej Stabilimenti Farina) to twórcy wielu unikalnych nadwozi i kultowych projektów. Z kolei Nino Farina na swoim koncie ma wyjątkowe osiągnięcia - nie tylko tytuł mistrzowski, ale także pierwsze pole position. To on zgarnął także pierwsze oficjalne najszybsze okrążenie.
Pininfarina Battista Edizione Nino Farina 2024 nawiązuje do jego bolidu
Nino Farina jeździł w zespole fabrycznym Alfy Romeo, a w swoich rękach miał bolidy oznaczone numerami 158 i 159. To kultowe wręcz auta, które za sprawą swojej 1,5-litrowej 8-cylindrowej "rzędówki" z doładowaniem mechanicznym, były wręcz niedoścignione.
Partnerem Fariny w zepsole był między innymi Juan Manuel Fangio, z którym długo rywalizował o pierwszy tytuł mistrzowski. Gdyby nie awaria auta argentyńskiego kierowcy podczas ostatniego wyścigu na torze Monza, to wynik mistrzostw byłby zupełnie inny.
Battista zyskała lakier Rosso Niro, któremu towarzyszą białe akcenty w odcieniu Bianco Sestriere i niebieskie Icona Blu. Na wielu elementach zachowano widoczną strukturę włókna węglowego, a felgi wykończono złotym lakierem. Numer 01 to oczywiście nawiązanie do pierwszego miejsca Nino Fariny.
We wnętrzu znajdziecie fotele obszyte alcantarą w dwóch kolorach. Co ciekawe fotel kierowcy i pasażera mają inny odcień - tworzy to ciekawą atmosferę w kabinie. Nie zabrakło tutaj także czerwonych detali i niebieskich pasów, nawiązujących do kolorystyki nadwozia.
Powstanie 5 takich aut
Każde z nich jest nieco inne. Do tego w każdy znajdzie się wspomnienie innego sukcesu Nino Fariny. Napęd nie został zmieniony i wciąż jest to 1877 konny silnik produkcji Rimaca. Połączono go z akumulatorem o pojemności 120 kWh, co daje blisko 500 kilometrów zasięgu na ładowaniu. Sprint do setki zajmuje 2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.