Porsche 904 powraca. To 914 minus dziesięć, czyli jedyna sensowna opcja
A co by było, gdyby Porsche 904 powróciło na rynek? Holendrzy zadali sobie to pytanie - i wzięli się do pracy.
Porsche 904, znane też jako Carrera GTS, to jeden z najbardziej ikonicznych modeli marki z lat 60. Wyprodukowano zaledwie 106 egzemplarzy z homologacją drogową, co czyni go dziś niemal nieosiągalnym marzeniem kolekcjonerów. Teraz jednak to nieco zapomniane sportowe auto powraca w nowym wydaniu, dzięki projektowi Aerfal Automotive. Holenderski startup postanowił odtworzyć 904 jako restomod, łącząc klasyczną formę z nowoczesną techniką.
Porsche 904 jest nieosiągalne. Ale 914 zdaje się być dobrym punktem wyjścia
Oryginalne Porsche 904 powstało w latach 1964-1965 jako samochód, który pozwalał na homologację wyczynowej konstrukcji do wyścigów. Ze względu na unikalność i koszty zdobycie oryginalnego podwozia jest praktycznie niemożliwe.
Aerfal Automotive zdecydowało się więc sięgnąć po łatwiej dostępny model Porsche 914, powstały w liczbie blisko 119 tysięcy sztuk w latach 1969-1974. To właśnie jego konstrukcja stanie się bazą dla nowoczesnej reinterpretacji klasyka. Projekt designu nadwozia przygotował Francuz Alan Derosier, znany m.in. z koncepcji inspirowanej Lancią Stratos oraz udziału w projekcie Gemballa Marsien. Za modelowanie 3D odpowiada Antoine Brigot, grafik CGI współpracujący z chińską marką Avatr.
Design wiernie nawiązuje do oryginału
Restomod zachowuje proporcje i kształty pierwowzoru, lecz wprowadza subtelne modyfikacje. Wloty powietrza zyskały nowoczesny charakter, reflektory wykonano w technologii LED, a całość osadzono na felgach stylizowanych na klasyczne.
Charakterystycznym rozwiązaniem są drzwi otwierane razem z fragmentami dachu, co ułatwia dostęp do kabiny. Wnętrze zaprojektowano z myślą o purystach. Wyróżniają się tutaj analogowe zegary, a sama deska rodzielcza jest bardzo minimalistyczna. Wykończono ją elementami z naturalnej skóry i tytanu.
Do opracowania napędu i układu jezdnego zaangażowano najlepsze firmy
Aerfal nie ogranicza się do samego nadwozia. Podwozie Porsche 914 zostanie wzmocnione przy współpracy z Multimatic, a zawieszenie i ustawienia jezdne opracuje uznany specjalista, brytyjska firma Tuthill, od lat specjalizująca się w Porsche.
W projekcie uczestniczą także Brembo, Michelin i BBS, dostarczając kluczowych komponentów układu hamulcowego, ogumienia i kół. Najważniejszym elementem pozostaje silnik. Aerfal planuje stworzyć nową interpretację legendarnego, chłodzonego powietrzem boksera ośmiocylindrowego.
Jego pojemność wzrośnie z 2.0 do 4.0 litrów, a moc sięgnie 400 KM. Zaangażowanie firmy Cosworth ma zapewnić wyjątkowy charakter jednostki, w której priorytetem nie są liczby, lecz emocje i autentyczny dźwięk wyścigowej historii Porsche.
Na razie projekt istnieje wyłącznie w świecie cyfrowym, jednak Aerfal Automotive planuje budowę prototypu i uruchomienie przedsprzedaży. Nie podano jeszcze cen, liczby przewidywanych egzemplarzy ani terminu rozpoczęcia dostaw. Sam pomysł już teraz budzi jednak ogromne zainteresowanie.


