To Porsche 911 RSR z 1974 roku jest na sprzedaż. Jeździł nim Fittipaldi i... Pablo Escobar
Porsche 911 RSR wersji IROC jest bardzo rzadkie. Ta sztuka dodatkowo ma "powiązania" ze słynnym kierowcą oraz "królem kokainy", więc jest prawdziwą gratką.
To jednocześnie wspaniały kawał historii motoryzacji i wątpliwa pamiątka po jednym z największych przestępców XX wieku. Ale nawet mimo tego, to Porsche 911 RSR, wystawione przez Atlantis Motor Group, powinno sprzedać się za żądaną kwotę.
Porsche 911 RSR z 1974 w specyfikacji IROC
Rzadkość tego egzemplarza, nawet w stosunku do innych, również cenionych wersji RSR, to specyfikacja IROC (International Race of Champions). To powstały w USA odpowiednik koszykarskich meczy All-Star (tylko na owalnym torze). Pierwszy IROC odbył się właśnie w 1974 roku, na samochodach Porsche. Samochody przygotowywane były przez jeden zespół, tak aby liczył się tylko kierowca. Tych było dwunastu, specjalnie zaproszonych przez organizatorów. Do tego powstały trzy samochody zapasowe. W następnym sezonie użyto już Chevroletów Camaro, więc te 15 sztuk to jedyne istniejące Porsche 911 RSR IROC. Ten egzemplarz trafił do Emmersona Fittipaldiego, jednego z dwóch "nieamerykańskich" kierowców IROC (Taki to właśnie był "International").
Po Fittipaldim, tym egzemplarzem ścigał się John Tunstall oraz Roger Penske. Ostatni raz samochód ścigał się w tej kompletacji w 1978 roku na torze Daytona.
Następnie trafił do Ameryki Południowej, gdyż nowym właścicielem został Pablo Escobar. Pablo między zaopatrywaniem Ameryki w kokainę i zabijaniem swoich przeciwników, lubił się ścigać. Porsche 911 RSR zmieniło kolor oraz dostało bodykit w stylu Porsche 935 i ścigało się w południowoamerykańskich wyścigach. Choć niezbyt długo. Samochód ma przebieg 362 km. 911 RSR było w rękach Escobara aż do jego śmierci.
Następnie samochód trafił do USA, gdzie został odrestaurowany zgodnie z oryginalnym projektem. Przywrócono mu wygląd 911 oraz barwy Fittipaldiego. Na wszystko jest komplet dokumentów, od Penske Production, Volkswagen of America, North Lake Porsche i Johna Tunstalla.
Droga rzecz
Porsche 911 RSR IROC ostatnio dwukrotnie pojawiły się w sprzedaży. Były to samochody po Marku Donohue i Peterze Revsonie, którzy zajęli odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w IROC I. Samochody sprzedawał komik i kolekcjoner Porsche - Jerry Seinfeld. Osięgnęły ceny na posiomie 2,31 mln USD. Dlatego 2,2 mln USD, których oczekuje dealer, wydają się nie być specjalnie przesadzone, biorąc pod uwagę historię samochodu.