Porsche 963 wchodzi do gry w LMDh. Wygląda bosko!
Niemiecka marka wraca do motorsportu z najwyższej półki. Porsche 963 powstało z myślą o kategorii LMDh, co oznacza starty w FIA World Endurance Championship i IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
Porsche 962, daleki następca takich modeli jak 956 i 917, to prawdziwa legenda motorsportu. Ten samochód przez długi czas dominował w wyścigach, pozostawiając konkurentów daleko w tyle. Później jego duchowym następcą został model 919 Hybrid, który królował w Le Mans. Teraz pałeczkę przejmuje najnowsze dzieło marki z Zuffenhausen, czyli Porsche 963. Przygotowano je z myślą o kategorii LMDh, a zastosowane w nim rozwiązania to prawdziwe inżynieryjne perełki.
Porsche 963 ma jeden cel - zwyciężać
Niemcy zawsze bardzo profesjonalnie podchodzą do swoich samochodów wyścigowych. Gdy inne firmy pokazują makiety, które dopiero wyjadą na testy, Porsche poświęca miesiące na testowanie prototypów.
W przypadku tego auta wyniki są naprawdę imponujące. Na najróżniejszych torach 963 pokonało dokładnie 7889 kilometrów, co pozwoliło na dopracowanie wszelkich błędów i na stworzenie skutecznej maszyny.
Już jej wygląd budzi respekt. Stylistyka auta oczywiście podyktowana jest aerodynamice i regulacjom LMDh, aczkolwiek Niemcy dorzucili coś od siebie. Wiele detali nawiązuje do aktualnych modeli Porsche, a dodatkowo bryła jest dyskretnym ukłonem do Porsche 962.
Porsche 963 pojedzie w zespole Porsche Penske Motorsport
Nowa niemiecka maszyna wciąż skrywa wiele sekretów. Wiadomo, że zgodnie z regulacjami LMDh, moc sięga tutaj 670 KM. Za plecami kierowcy pracuje jednostka V8. Początkowo obstawiano, że Porsche zdecyduje się na połączenie dwóch jednostek V4 z modelu 919, albo opracuje nowy silnik na bazie konstrukcji 4.0 V8 z aut drogowych.
Tymczasem wybrano zupełnie inny kierunek. Sercem tego auta jest silnik, który bazuje na konstrukcji 4.6 V8 z modelu 918. Dzięki przystosowaniu do współpracy z systemem hybrydowym wiele problemów rozwiązano już na starcie. Do tego silnik ten oferuje świetną specyfikacje i doskonałe możliwości.
Oficjalny debiut już w styczniu 2023
Wtedy też Porsche 963 po raz pierwszy wyjedzie na tor wyścigowy wraz z innymi autami. Zobaczymy je podczas Rolex 24 Hours of Daytona. Zgodność z kategorią LMDh oznacza też obecność auta w wyścigach długodystansowych FIA WEC w Europie i IMSA w USA. Oczywiście w kalendarzu pojawia się także legendarne Le Mans.
Wśród producentów, którzy startują w LMDh, jest BMW, Acura, Cadillac, Lamborghini i Audi. Nadwozia samochodów wykonuje jedna z trzech firm (Dallara, Oreca lub Ligier), a system hybrydowy dostarcza Bosch i Williams Advanced Engineering.