Porsche Boxster obchodzi 25 urodziny. Limitowana seria nawiązuje do prototypu z 1993 roku
Porsche Boxster bez wątpienia jest jednym z najważniejszych modeli marki. W tym roku mija 25 lat od rynkowej premiery tego auta. Z tej okazji Niemcy przygotowali unikalną limitowaną serię, która nawiązuje do prototypu z 1993 roku.
Wiele osób twierdzi, że Porsche Boxster było ostatnią deską ratunku dla tej marki. Końcówka lat osiemdziesiątych nie była kolorowa dla tej marki. Ba, można powiedzieć, że Niemcy w zasadzie resztkami sił utrzymywali się na powierzchni, próbując rywalizować z konkurencją. Starzejące się już modele z silnikami z przodu musiały zniknąć z rynku. Do tego uwarunkowania gospodarcze sprawiły, że nawet ludzie z grubszymi portfelami nie zaglądali do salonów marki.
Porsche Boxster 1993
Konieczna byłą rewolucja, która pozwoliłaby na odświeżenie wizerunku marki. Klucz do sukcesu? Wybranie właściwego segmentu i stworzenie auta, które idealnie wpisałoby się w oczekiwania rynku. Nie mogło to być auto budzące negatywne emocje, tak jak na przykład auta stworzone przy współpracy z Volkswagenem. Nowy model nie mógł być też zbyt drogi.
Porsche Boxster stało się idealnym kompromisem
Wzorem dla tego modelu było między innymi legendarne Porsche 550 Spyder, ale także wczesne egzemplarze 356 i budzący wiele emocji model 914, choć tutaj inspirację stanowiło przede wszystkim umiejscowienie silnika.
Dla auta wybrano numer 986. Postawiono na miękkie linie nadwozia i kompaktowe wymiary. Zerwano z chłodzeniem silnika powietrzem na rzecz cieczy. Czy to wszystko ma znamiona rewolucji? Zdecydowanie.
Prototyp Boxstera zadebiutował w 1993 roku
Auto powstawało w ukryciu, z dala od fleszy i nosów szpiegów motoryzacyjnych. Tych wtedy było znacznie mniej, co pozwoliło Niemcom na spokojne rozwijanie projektu. Auto pokazano w Detroit w 1993 roku. Reakcje? Jak zapewne się domyślacie emocji nie brakowało. Media zachwycały się nowym projektem, chwaląc Porsche za idealną mieszankę klasycznych idei z nowoczesną stylistyką. Rynek zapragnął tego auta, cenionego także za chwytliwą nazwę BOXSTER, czyli mieszankę słów "boxer" (od silnika) i "roadster" (od rodzaju nadwozia).
Porsche Boxster trafiło na rynek w 1996 roku
Produkcyjny wariant wiele elementów dzielił z 911-ką. Wśród nich jest między innymi kontrowersyjny front oraz część elementów kabiny. Może i nie był to ruch godny takiej marki, ale pozwolił na szereg oszczędności, piekielnie ważnych dla Porsche.
Najważniejsze było utrzymanie niskiej ceny na poziomie 40 000 dolarów, co czyniło z tego auta jedną z atrakcyjniejszych propozycji na rynku. Nawet dość słaby, bo oferujący raptem 204 KM silnik 2.5 (oferowany na samym początku sprzedaży) nie przeszkodził w osiągnięciu sukcesu.
986 wraz z 911 996 rozpędziły sprzedaż marki. Dzięki temu Porsche skusiło się na ponowną bliską współpracę z Volkswagenem, co dało nam pierwsze Cayenne. Nie ukrywajmy - to był kontrowersyjny model, ale właśnie dzięki niemu Porsche jest teraz taką potęgą.
Na rynek wjeżdża właśnie limitowane Porsche 718 Boxster 25
Niemcy postanowili nawiązać do prototypu z 1993 roku. Limitowana seria, która bazuje na modelu GTS 4.0, wyróżnia się charakterystycznym stalowoszarym odcieniem lakieru, z którym kontrastują miedziane elementy wykończenia grilla i wlotów powietrza z boku. Nie zabrakło tutaj także felg w tym kolorze z nietypowym, 5-ramiennym wzorem.
Kabina obszyta została skórą w odcieniu Bordeaux Red. Łączy się ona z czarnymi elementami i aluminiowymi wstawkami. Na tarczy obrotomierza oraz na dekorze przed miejscem pasażera znalazły się specjalne tabliczki z logotypem Boxster 25.
Porsche wyprodukuje tylko 1250 takich samochodów. Cena w Polsce to 459 000 zł.