Porsche walczy o mięśnie w Twojej ręce. Manual ma "jakoś" przetrwać
Porsche 911 i skrzynia manualna to obrazek, który wszyscy kojarzą - ale w obecnych czasach staje się trudny do zrealizowania. Niemcy mają jednak kilka pomysłów.
Z czym kojarzy Wam się Porsche 911? Z dźwiękiem silnika typu bokser? A może z charakterystyczną sylwetką? Dla nas jest to także synonim samochodu dla kierowcy, ze świetną manualną skrzynią biegów. W ostatnich latach ta jednak zaczęła ustępować przekładni PDK. Obecnie "manuale" to rarytas.
Ich udział w sprzedaży w Europie to około od 2 do 3 procent. Mimo to niemiecka marka szykuje nowe warianty z manualem, stworzone specjalnie dla entuzjastów.
Porsche 911 musi mieć skrzynię manualną, choć wcale nie jest to opłacalne biznesowo
W Europie skrzynia manualna występuje w modelu 911 Carrera T oraz w 911 GT3 Touring. Standardowe odmiany Carrery pozostają przy przekładni PDK, która działa bardzo szybko i pozwala paradoksalnie na lepsze wykorzystanie możliwości silnika.
Nowa Carrera T powstała z myślą o klientach, którzy chcą manualnej skrzyni biegów, bez wyboru drogiej wersji GT3 Touring (trudnej do zamówienia, swoją drogą).
Zmieniono tutaj mechanizm zmiany biegów, tak aby jego skok i precyzja były bliskie rozwiązanion z GT3. Porsche zrezygnowało już jakiś czas temu z siedmiobiegowej konstrukcji, gdyż nie mogła ona oferować porównywalnej precyzji przez układ przełożeń.
Manual jest fajny, ale problematyczny - zwłaszcza teraz
Nowy układ hybrydowy w 911 GTS (T-Hybrid) oferuje szerokie spektrum możliwości, ale na liście jego cech nie ma jednej rzeczy - współpracy z manualem. Co więcej, według Porsche niski popyt na takie samochody w Europie utrudnia także utrzymanie produkcji podzespołów. Dostawcy oczekują dużych zamówień, które zapewnią im odpowiedni zarobek. To z kolei wymaga planowania produkcji w sposób bardziej precyzyjny, a w przypadku tak niszowego produktu staje się to ogromnym wyzwaniem.
Jest więc jedno proste rozwiązanie: limitowane wersje specjalne
To właśnie one, według Porsche, mają być środowiskiem, w którym skrzynia manualna będzie pasowała do charakteru samochodu. Doświadczenia z generacją 991 pokazały, że krótki cykl życia modelu ograniczył liczbę takich wariantów - a popyt był nieco większy. Marka rozważa więc większą liczbę limitowanych serii, produkowanych w nieco większych liczbach. Sukces wersji Sport Classic, Dakar i S/T potwierdza zainteresowanie ze strony klientów. To z kolei otwiera drzwi do rozwoju ciekawych nowych wariantów.
Nadchodzące nowe projekty mogą nas zaskoczyć
Na drogach pojawiły się prototypy modelu GT3 w wersji kabriolet. To może być zapowiedź nowego Speedstera, oferowanego w generacji 991 pod sam koniec produkcji. W takim wariancie manual ma realną szansę na utrzymanie się w ofercie. W grę wchodzą także różne inne wersje, bazujące głównie na modelu GT3, ale także na prostszej Carrerze i Carrerze S.


