Rano kupujesz samochód marki, której wieczorem w sumie już nie ma. Stał za nią koncern Geely

Marka Jiyue zwija biznes. Wspólne przedsięwzięcie Geely i Baidu okazało się być niewypałem. Obie grupy zaprzeczają jednak plotkom o bankructwie.

Wyobraźcie sobie sytuację, w której rano idziecie do salonu samochodowego odebrać Wasze nowe auto. Wszystko jest pięknie, sprzedawca skacze wokół Was zachwalając produkt, a Wy cieszycie się nowym nabytkiem. W drodze do domu włączacie radio i w wiadomościach słyszycie, że marka, której produkt kupiliście, w zasadzie przestaje istnieć. Brzmi jak szaleństwo? Nic bardziej mylnego - taki los właśnie spotkał firmę Jiyue, stworzoną przez Geely i Baidu.

Chiński motoryzacyjny gigant i lokalny odpowiednik Google związali się, aby opracować nowoczesne i nowatorskie samochody. Jak się jednak okazuje znane nazwy nie zawsze oznaczają społeczne zaufanie i sukces.

Geely i Baidu "zwijają" Jiyue - i to w trybie natychmiastowym

Oficjalnie obie firmy zaprzeczają plotkom, jakoby Jiyue zbankrutowało. Niemniej potwierdzono, że konta firmy są puste, a dalsze działania w zasadzie nie bedą możliwe. To pokazuje, że nawet w Chinach, gdzie teoretycznie "każda marka może odnieść sukces", wcale tak kolorowo nie jest.

Przypomnijmy: w Chinach działa ponad 120 producentów aut. Analitycy twierdzą, że w najbliższych latach ich liczba mocno się skurczy i ograniczy do największych graczy. Nie oznacza to jednak, że te najpotężniejsze koncerny utrzymają każdą linię produktową przy życiu. Jiyue to dobry przykład.

Geely Baidu Jiyue

Na rynku są dwa auta tej marki - sedan i SUV, o dość generycznej linii, ale z nowoczesnym oprogramowaniem. Tajemnicą pozostaje to, czy wszystkie te rozwiązania będą wspierane w kolejnych latach, czy też klienci pozostaną na lodzie, bez odpowiedniego zaplecza technicznego. A mówimy tutaj o samochodach, w których nacisk położono na takie rzeczy jak cyfrowy kluczyk w smartfonie, czy też łączność z siecią.

Sprzedaż Jiyue jest naprawdę słaba. Od początku tego roku do listopada sprzedano niecałe 14 000 egzemplarzy samochodów tej marki. Dla porównania: nowy produkt Xiaomi (SU7) jest takim sukcesem, że już dawno przebił pierwsze estymacje grupy, a nowym celem jest liczba 130 000 aut wyprodukowanych w tym roku. To robi wrażenie.

Jiyue szuka jeszcze alternatyw w postaci debiutu na innych rynkach - takich jak Bliski Wschód, czy Rosja.

Źródło: CarNewsChina