Są opony Michelin Pilot Sport 5 S i Pilot Sport 5 S. Te drugie dostał nowy Mercedes-AMG GT

Nazwa może i jest taka sama, ale sama opona już nie. Ogumienie Michelin Pilot Sport 5 S, które dostał Mercedes-AMG GT, mocno różni się od tego, które znajdziecie na półkach w sklepie i na innych samochodach. Dlaczego?

Nie od dzisiaj wiadomo, że niektórzy producenci blisko współpracują z firmami oponiarskimi, aby stworzyć idealne ogumienie do swoich samochodów. Idealnym przykładem są chociażby opony Michelin do Bugatti, które nie mają nic wspólnego z jakimikolwiek innymi modelami oferowanymi na rynku. Co ciekawe podobna sytuacja ma też miejsce w nieco bardziej przystępnych samochodach. Nowy Mercedes-AMG GT dostał opony Michelin Pilot Sport S 5, które są doskonale znane i cenione na rynku.

Różnic jednak nie brakuje - jest ich naprawdę dużo. Ile? Dokładnie 25 w przypadku przednich opon i 20 w przypadku tylnych. Z czego wynikają i jak wpływają na właściwości jezdne?

Ten temat świetnie wyjaśnia film na kanale Tyre Reviews (polecamy śledzić, to dawka fantastycznej wiedzy), w którym od kuchni pokazano tajniki takiego ogumienia.

Są opony Michelin Pilot Sport, są też opony Michelin Pilot Sport. Te drugie, dla Mercedesa, opracowywano 3 lata

Dlaczego zajęło to aż tyle czasu? Mercedes postawił konkretne wytyczne, które Michelin musiał spełnić. Chodziło o kluczowe elementy, czyli o pewność prowadzenia, czucie auta, przyczepność i o minimalną pracę samej opony, co wpływałoby na zachowanie auta. Jak dobrze wiemy ścianka pod wpływem prędkości i przeciążeń zawsze lekko się odchyla w czasie jazdy. To zjawisko trzeba było ograniczyć i utrzymać w konkretnych wartościach.

Poza tym Mercedes chciał, aby ich auto prowadziło się dobrze na suchej nawierzchni i na mokrej. Tutaj pojawia się więc pierwsza różnica względem opon Michelin o tej samej nazwie, ale dostępnych na zwykłej półce - mieszanką. Nieco inny skład komponentów, a także zmodyfikowana konstrukcja wewnętrza, przekładają się na lepsze czucie samochodu.

Michelin Pilot Sport 5 S Mercedes

Mercedes miał tutaj dużo do ugrania, gdyż nowy model GT jest dużo cięższy od poprzednika. Opona ma więc znacznie więcej pracy, zwłaszcza w najmocniejszych wariantach, takich jak E Performance, który ma 843 KM.

Jak rozpoznać opony stworzone dla Mercedesa?

To akurat nie jest trudne. Ogumienie, które powstało dla Mercedesów i powinno być stosowane w autach tej marki, ma oznaczenie MO na ściance. Tu warto dodać jedną rzecz. Znamy przypadki, gdy ta niemiecka marka nie uwzględniła gwarancji na elementy związane z napędem czy układem jezdnym w momencie, w którym zastosowano ogumienie bez certyfikacji Mercedesa i bez znaku MO. Jeśli więc macie samochód tej marki, zwłaszcza nowy, to miejsce to z tyłu głowy i nie zapominajcie o tym kluczowym elemencie.