Skoda 1100 OHC Coupe powraca na drogi. Nazwiesz ją czeskim Ferrari
Skoda 1100 OHC może i nie jest najszybsza, ale zdecydowanie przyciąga wzrok. Ten piękny samochód powrócił do idealnej formy i wyjechał na drogi po długim i bardzo skomplikowanym remoncie.
Realia komunistyczne nie odbierały ludziom marzeń i pomysłów - po prostu realizowano je w zupełnie innej skali. Gdy Ferrari wypuszczało kolejne auto z silnikiem V12 Colombo, w ówczesnej Czechosłowacji tworzono coś znacznie bardziej przyziemnego, ale nie mniej fascynującego. Skoda 1100 OHC Coupe może być śmiało nazywana "małym Ferrari". I choć pod maską ma skromny silnik, to jednak w zupełności wystarczał on do osiągnięcia wielu sukcesów.
Ta Skoda 1100 OHC Coupe była remontowana przez 7 lat
Problemem był fakt, że powstały tylko dwa takie samochody. Jeden przetrwał próbę czasu, choć w fatalnym stanie, zaś drugi został rozbity. Czeska marka stanęła jednak na głowie i zdobyła komponenty z rozbitego przed laty egzemplarzu, aby wykorzystać je w remontowanym aucie.
Obok elementów, które udało się doprowadzić do idealnego stanu, pojawił się szereg części zbudowanych na potrzeby rekonstrukcji. Tutaj Skoda również nie korzystała z półśrodków i bazując na dostępnej dokumentacji odtwarzała poszczególne komponenty, takie jak chociażby zbiornik paliwa czy chłodnica.
Ciekawostką jest natomiast fakt, że szereg mechanicznych podzespołów zachował się w idealnym stanie. Po lekkim odświeżeniu powróciły na swoje miejsce.
Skoda 1100 OHC Coupe - odbudowa nadwozia była łatwiejsza dzięki nowym technologiom
Tutaj przydała się wiedza i zasoby działu Skoda Prototype Center, w którym budowane są auta studyjne marki. Na bazie rysunków technicznych stworzono trójwymiarowy schemat auta, na bazie którego dopasowywano kolejne elementy nadwozia.
Poszycie z aluminium oczywiście wykonano zgodnie z techniką z epoki - ręcznie. Co ciekawe Czesi musieli też regularnie wybierać się na zakupy na różnych giełdach, gdyż niektóre elementy pochodziły tutaj z produkcyjnych aut marki. Czasami z pomocą przychodzili więc lokalni kolekcjonerzy samochodów Skody.
To nadwozie robi wrażenie
Sylwetka Skody 1100 OHC Coupe jest naprawdę fantastyczna. Gdyby tak ten samochód postawić obok Ferrari, to Czesi nie mieliby się czego wstydzić. Ich projekt ma w sobie dużo sportowego sznytu i klasy.
Mały silnik 1100 nie zapewniał abstrakcyjnych osiągów. W wersji wyścigowej oferował około 92 KM, ale dzięki niskiej masie nadwozia dobrze radził sobie z tym samochodem.
Model 1100 OHC Coupe brał udział w wyścigach tylko przez dwa lata, pomiędzy 1960 a 1962 rokiem. Późniejsze zmiany w przepisach uniemożliwiły starty, gdyż z klasyfikacji zniknęła kategoria dla silników o objętości skokowej poniżej 1100 cm3. Obydwa auta sprzedano wówczas prywatnym klientom.