Skoda Kodiaq 2024 a konkurenci. Jak nowy SUV z Czech wypada na tle innych aut?

Na rynek wchodzi nowa Skoda Kodiaq. Wczoraj wreszcie poznaliśmy ją oficjalnie, a dzisiaj sprawdzamy jak wypada na tle konkurentów. Tych nie brakuje i są naprawdę mocni. Zobaczmy więc z jakimi modelami rywalizować będzie SUV z Czech.

Czesi miło zaskoczyli. Nowa Skoda Kodiaq 2024 zdaje się spełniać pokładane w niej oczekiwania, zwłaszcza w kwestii stylistyki i wyposażenia. Nie zawodzi także lista jednostek napędowych - zbliżona do poprzednika, ale rozbudowana o hybrydy plug-in.

Skoro wiemy już jak wygląda ten model i co oferuje, to czas zestawić go z innymi większymi SUV-ami dostępnymi na rynku. Jak na ich tle wypada czeska propozycja?

Skoda Kodiaq Bronx Gold

Skoda Kodiaq 2024 ma wielu mocnych konkurentów. Jak wypada w porównaniu z nimi?

Tutaj od razu zauważyłem ciekawą rzecz. Otóż większość dużych SUV-ów nie występuje już z silnikami wysokoprężnymi. Szereg marek stawia na napędy hybrydowe, które wypierają klasyczne diesle.

Skoda zyskuje więc punkt przewagi w oczach osób, które cenią sobie jednostki wysokoprężne. Nowy Kodiaq zachowuje gamę silników TDI, oferujących od 150 do 193 KM. Ten ostatni łączony jest z napędem na cztery koła.

Realnie więc czeski SUV bierze na celownik samochody ze zelektryfikowanymi jednostkami benzynowymi. Do porównania wybrałem sześć samochodów, w mojej opinii najbliższych Kodiaqowi. Jest to nowe Renault Espace, Nissan X-Trail, Honda CR-V, KIA Sorento, Hyundai Santa Fe (nowa generacja) i Mercedes GLB.

Renault Espace 2023

Skoda Kodiaq 2024 jest jednym z największych SUV-ów w swoim segmencie

Nowy SUV z Czech mierzy dokładnie 4758 mm długości i jest o 6 cm dłuższy od poprzedniej generacji. Swoimi wymiarami przebija więc niemal wszystkie wymienione auta, z wyjątkiem Kii Sorento i Hyundaia Santa Fe. Koreańskie modele oferują odpowiednio 4811 mm i 4830 mm długości.

Nissan X-Trail Skoda Kodiaq 2024

Renault Espace mierzy 4722 mm długości, czyli w niewielkim stopniu ustępuje Kodiaqowi. X-Trail ma 4680 mm, CR-V 4703 mm, a Mercedes GLB tylko 4634 mm długości.

Rodzinne SUV-y - wymiary

  • Skoda Kodiaq 2024: 4758 mm
  • Renault Espace 2023: 4722 mm
  • Nissan X-Trail: 4680 mm
  • Honda CR-V: 4703 mm
  • Mercedes GLB: 4634 mm
  • KIA Sorento: 4811 mm
  • Hyundai Santa Fe: 4830 mm

Kluczowy w takich samochodach jest jednak rozstaw osi - a tutaj Skoda nie ma sobie równych z wartością 2971 mm. Dla porównania konkurenci, nawet Ci oferujący dłuższe nadwozie, mają od 15 do nawet 23 centymetrów mniej rozstawu osi!

Honda CR-V Skoda Kodiaq 2024

Rodzinne SUV-y - rozstaw osi

  • Skoda Kodiaq 2024: 2973 mm
  • Renault Espace 2023: 2738 mm
  • Nissan X-Trail: 2705 mm
  • Honda CR-V: 2701 mm
  • Mercedes GLB: 2829 mm
  • KIA Sorento: 2815 mm
  • Hyundai Santa Fe: 2815 mm

Oczywiście w takich samochodach ogromną rolę gra rozplanowanie wnętrza. Nowego Kodiaqa jeszcze nie poznaliśmy z bliska, tak więc ciężko jest go ocenić na tle wymienionych konkurentów.

KIA Sorento 2024

Pewne jest to, że nawet w wersji 7-osobowej dostaniemy tutaj spory bagażnik za trzecim rzędem siedzeń (340 litrów), co jest dużą przewagą na tle Nissana, Kii, Hyundaia, Mercedesa czy Renault, oferujących od 150 do 200 litrów w konfiguracji 7-osobowej. Trzeba też dodać, że Honda CR-V nie oferuje na tę chwilę wersji 7-osobowej.

Rodzinne SUV-y - silniki

Tutaj Skoda Kodiaq 2024 oferuje największy wybór. W ofercie znajdziemy jednostki z rodziny TSI, oferujące od 150 do 204 KM mocy. Diesle generują 150-193 KM, zaś hybryda plug-in 204 KM, aczkolwiek docelowo pojawi się też wersja 272 KM.

U konkurentów dostajemy wyłącznie hybrydowe napędy - z wyjątkiem Mercedesa. Renault Espace korzysta z nowej hybrydy z silnikiem 1.2, generującej łącznie 200 KM. Nissan X-Trail dysponuje doładowaną jednostką benzynową (163 KM) i hybrydą e-4ORCE, generującą 213 KM. Warto dodać, że tutaj mamy w standardzie napęd na cztery koła.

Honda CR-V występuje jako klasyczna hybryda oraz hybryda plug-in. Tutaj jednak niezależnie od wersji dostajemy "tylko" 184 KM, aczkolwiek moc może trafić na przednie lub wszystkie cztery koła.

W Kii i Hyundaiu mamy ten sam wybór jednostek napędowych. To silnik 1.6 T-GDI, który w klasycznym hybrydowym wydaniu oferuje 230 KM, a jako hybryda plug-in 265 KM.

Jako ostatni na liście pojawia się Mercedes, gdyż oferuje silniki benzynowe i wysokoprężne, ale w gamie na ma żadnej wersji hybrydowej. Warto jednak zaznaczyć, że na bazie modelu GLB powstał elektryczny wariant EQB, który jeździ wyłącznie na prądzie.

  • Skoda Kodiaq 2024: od 150 do 204 KM, hybryda PHEV 204 KM
  • Renault Espace 2023: 200 KM, klasyczna hybryda
  • Nissan X-Trail: od 163 do 213 KM, klasyczna hybryda 213 KM
  • Honda CR-V: 184 KM zarówno w wersji hybrydowej i PHEV
  • Mercedes GLB: od 136 do 306 KM, brak wersji hybrydowej
  • KIA Sorento: wyłącznie hybrydy, od 230 do 265 KM, hybryda PHEV 265 KM (aktualnie niedostępna)
  • Hyundai Santa Fe: od 180 do 265 KM, hybryda 230 KM, hybryda PHEV 265 KM, sprzedaż ruszy w przyszłym roku

Wszystkie wymienione modele są świetnie wyposażone

Tutaj tak naprawdę pozostaje kwestia preferencji i oczekiwań pod adresem danej marki. Większość prezentowanych samochodów w standardzie posiada szeroki zakres systemów wspierających kierowcę, dobre oświetlenie i nowoczesne multimedia. Skoda Kodiaq 2024 z pewnością zyska kilka ciekawych nowości z portfolio grupy Volkswagena.

Tutaj jedną z mocniejszych stron będzie dostępność szybkiego ładowania z mocą 22 kW (AC) i 50 kW (DC) w hybrydzie plug-in. Konkurenci nie oferują takiej możliwości. Kodiaq PHEV ma też największy akumulator o pojemności 25,7 kWh, zapewniający nawet ponad 100 km zasięgu na jednym ładowaniu.

Skoda Kodiaq 2024 - na porównanie cen musimy jeszcze poczekać

Ofertę nowego Kodiaqa poznamy zapewne dopiero pod koniec tego roku. To samo tyczy się Hyundaia Santa Fe, który do sprzedaży trafi w połowie przyszłego roku.

Skoda Kodiaq 2024 test

Warto jednak zauważyć, że wszystkie wymienione modele startują w "zbliżonych" widełkach, czyli w granicach 188-214 tysięcy złotych. Można więc śmiało założyć, że Skoda Kodiaq dołączy do tej grupy, aczkolwiek ulokuje się raczej w dolnej granicy, z bazowym silnikiem 1.5 TSI 150 KM pod maską.