Ten rok należał w Polsce do Toyoty. Na podium jest też Skoda i KIA
Za nami kolejny trudny rok w branży motoryzacyjnej. Ograniczona dostępność aut ze względu na szereg problemów sprawiła, że rok 2022 zamknęliśmy na "lekkim minusie". W statystykach wciąż królowała Toyota, aczkolwiek dobre wyniki zanotowała też Skoda i KIA.
Ten rok był kolejnym zderzeniem z rzeczywistością. Wszystko wskazywało na to, że w 2022 powoli wygrzebiemy się z pandemicznych problemów związanych z produkcją i łańcuchami dostaw. Tymczasem agresja rosyjska i wojna w Ukrainie sprawiły, że branża motoryzacyjna spotkała się z nowymi wyzwaniami. IBRM Samar podsumował sprzedaż samochodów w Polsce. Miniony rok nie należy do najlepszych - na rynek trafiło niemal 27 000 samochodów mniej.
Sprzedaż samochodów w Polsce w roku 2022 - na co warto zwrócić uwagę?
W ciągu minionych 12 miesięcy na polski rynek trafiło 419 765 nowych samochodów. Oznacza to spadek o 6,03% względem roku 2021 - a to przekłada się na niemal 27 000 aut mniej.
Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Przede wszystkim kryzys nie zażegnano kryzysu związanego z niedostateczną podażą półprzewodników. Dodatkowo brak innych komponentów zaczął doskwierać wielu markom. Jest to efekt agresji Rosji w Ukrainie. Wojna sprawiła, że wiele fabryk musiało wstrzymać pracę na dłuższy czas. Tymczasem z Ukrainy docierało wiele podzespołów dla dziesiątek producentów.
Dodatkowo wciąż ogromnym wyzwaniem jest logistyka. Łańcuchy dostaw są niezmiennie zaburzone, a brak kierowców sprawia, że transport nowych samochodów staje się problematyczny.
Do tego wojna w Ukrainie, wraz z pogarszającą się sytuacją ekonomiczną w naszym kraju (za sprawą rosnącej inflacji) wpłynęła na rynek. Wiele osób zrezygnowało z zakupu nowego auta, gdyż ich ceny galopują w ekspresowym tempie. Niektóre cenniki aktualizowano kilkukrotnie w ciągu jednego półrocza.
Miniony rok był trudny, ale lekki optymizm widoczny jest wśród ekspertów. Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar, zauważa, że kolejne miesiące mogą przynieść wiele zmian. "Możemy zakładać, iż w ciągu roku nastąpi poprawa w dostępności komponentów, producenci znajdą alternatywne źródła dostaw surowców, nie oznacza to jednak, że wszystkie modele i ich wersje będą już bez problemów dostępne. Mając świadomość pogarszającej się sytuacji gospodarczej, przekładającej się na większą niechęć do zakupów, co widać w ograniczonej liczbie nowych zamówień, producenci będą koncentrowali się na modelach wysokomarżowych oraz tych, których emisja będzie poniżej wyznaczonych przez ustawodawcę poziomów. Dostępność pozostałych wciąż będzie ograniczona. Sytuacja może się zmienić, jeżeli gorejący konflikt osłabnie lub zostanie wygaszony. Czy tak się stanie, trudno w tej chwili przewidzieć."
Toyota zajęła najwyższe miejsce na podium. Kolejne pozycje przypadły Skodzie i Kii
Te trzy marki mogą pochwalić się najlepszą sprzedażą w roku 2022, przy czym Toyota była niedościgniona. Japońska marka dostarczyła 73 868 aut. Jest to niemal dwukrotnie więcej, niż w przypadku Kii (33 715 samochodów). Skoda sprzedała z kolei 42 067 pojazdów, co w obliczu dużych problemów marki z dostępnością nowych modeli jest bardzo dobrym wynikiem.
Tuż za podium uplasował się Volkswagen, notujący sprzedaż na poziomie przekraczającym 30 000 samochodów. Warto jednak przyjrzeć się kolejnym pozycjom. Miejsce 6 i 7 przypadło markom premium, czyli BMW i Mercedesowi. Firma z Monachium sprzedała niemal 24 000 aut, zaś producent ze Stuttgartu 21 354. Dziewiąte miejsce w statystykach przypadło Audi - tutaj niewiele zabrakło do 20 000 sprzedanych samochodów.
Poza wymienionymi markami, w pierwszej dziesiątce znalazł się Hyundai (miejsce piąte), Dacia (miejsce ósme) i Ford (miejsce dziesiąte).
Ciekawostki? Mazda wypadła lepiej od Citroena, a Lexus solidnie przebił SEAT-a i Cuprę
Marka z Hiroszimy sprzedała w ubiegłym roku 7255 aut, czyli o ponad 1000 więcej od Citroena. Francuska marka ewidentnie nie jest w najlepszej formie, a obecne portfolio modeli nie budzi dużego zainteresowania wśród klientów w Polsce. Dla porównania niemal 10 000 nowych Peugeotów znalazło swoich nabywców w naszym kraju.
Świetnie prezentuje się też osiągnięcie Porsche. Niemal równo 3000 sprzedanych pojazdów to wynik, którym można się chwalić.
Wśród niszowych marek zaskoczeniem jest Seres. Na elektrycznego chińskiego SUV-a znalazło się aż 153 chętnych.