Stellantis zamyka flagowy zakład Vauxhalla. Klamka zapadła
Ten zakład działa od 1905 roku - ale jego historia właśnie dobiega końca. Stellantis zamyka fabrykę Vauxhalla w Luton pod Londynem.
- Zakład w Luton stał się kluczowym miejscem dla Vauxhalla
- Produkcja ruszyła tam w 1905 roku
- Obecnie wyjeżdżają z niej same dostawczaki
Stellantis zamknie zakład Vauxhalla w Luton. Od dłuższego czasu toczyły się dyskusje na temat jego przyszłości, jednak teraz wszystko stało się jasne. Decyzja nie jest podyktowana oszczędnościami, a nowymi regulacjami w Wielkiej Brytanii. Przyspieszenie elektryfikacji (zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2030 roku) sprawiło, że Brytyjczycy wolą skupić się na jednej fabryce.
Obecnie zakład Stellantis w Luton jest miejscem pracy 1100 osób
Jeszcze kilka miesięcy temu, w lutym tego roku, Stellantis zapowiadał kolejne inwestycje w zakład w Luton. Podkreślono tutaj rolę tego miejsca, a miejsce na linii produkcyjnej miały zająć kluczowe modele użytkowe.
W Luton powstają większe elektryczne dostawczaki, takie jak e-Expert, Vivaro-e, czy e-Jumpy. Teraz te samochody mają trafić na linię produkcyjną w Ellesmere Port przy Liverpoolu, gdzie budowane są mniejsze modele - takie jak Berlingo czy Partner.
Francusko-włosko-amerykański koncern chce przekształcić ten zakład w hub produkcyjny, który skupi się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Zamknięcie fabryki w Luton, działającej pod szyldem Vauxhalla od 1905 roku, wiąże się z próbą optymalizacji kosztów i z nowymi regulacjami w Wielkiej Brytanii. Ellesmere Port oferuje duże moce produkcyjne, które mogą wypełnić właśnie samochody z Luton.
Oczywiście teraz zaczyna się ta najtrudniejsza część, czyli znalezienie kompromisu z pracownikami. Część z nich dostanie propozycję przeniesienia się do nowego zakładu (chodzi głównie o inżynierów), a inni dostaną inne alternatywne propozycje. W grę wchodzą też zapewne wcześniejsze emerytury i rekompensaty.
Choć Vauxhall powstał w Londynie, to budowano je tam tylko przez chwilę
Firma powstała przy 90-92 Wandsworth Road w Londynie - w miejscu, po którym nie ma już śladu. Dziś przestrzeń, którą zajmowała hala tej marki, wypełniła stacja metra Nine Elms. Osobowe modele Vauxhalla, takie jak Corsa, Astra czy Grandland, wyjeżdżają z tych samych linii produkcyjnych, co ich odpowiedniki z logo Opla i z kierownicą po lewej stronie.
Źródło: BBC