Strefy zamieszkania
Na swojej drodze, właściwie najczęściej na jej początku i w punkcie docelowym, spotykamy strefy zamieszkania. Ostatnio coraz ich więcej. Wiemy, z czym to się je? Jak ma się zachować kierowca, a jak pieszy?
Na początek garść informacji, w drugiej części zajmiemy się tzw. "babolami", czyli najczęstszymi błędami popełnionymi przez ustawiaczy znaków. Może być nudno, ale myślę, że warto sobie to wszystko przypomnieć.
Postanowiłem od tej pory, przytaczając jakiś przepis, podać dokładnie jego źródło, gdyż będzie trudniej mi potem zarzucić, że opowiadam bzdury.
Część 1.
Szczególne zasady ruchu drogowego obowiązujące w strefach zamieszkania.
1. Na wjeździe do strefy zamieszkania musi stać znak "strefa zamieszkania" (D-40), analogicznie na wyjeździe musi być znak "koniec strefy zamieszkania" (D-41), może być umieszczony po lewej stronie drogi (1).
2. Pieszy może chodzić wszędzie (lewą stroną, prawą, środkiem), ma pierwszeństwo przed kierującymi pojazdami. Rowerzystami również! Ma prawo być tzw. "świętą krową". Nie musi być na chodniku, nie ma też ograniczeń co do liczby pieszych obok siebie (mogą chodzić "kupą"). Tak naprawdę to kierujący pojazdem jest tutaj intruzem (2).
3. Pojazdy mają ograniczoną prędkość do 20 km/h. Naprawdę (3).
4. Parkowanie jest dozwolone tylko w miejscach wyznaczonych, a nie byle gdzie, byle jak, np. pod śmietnikiem czy w śmietniku (4).
5. Jeżeli kierujący wyjeżdża ze strefy zamieszkania, jest włączającym się do ruchu, czyli musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom (5). Czerwony ustępuje fioletowemu!
6. Wszelkiego rodzaju rozwiązania techniczne w naturalny sposób spowalniające ruch mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi (6).
7. Bardzo ważne. W strefie zamieszkania dziecko w wieku do 7 lat(!) może korzystać z drogi bez opieki. Normalnie, musi być opieka osoby co najmniej dziesięcioletniej. Czyli: mogą się tam kręcić bardzo małe bąki (7).
Jeśli kogoś zanudziłem - przepraszam, jeśli komuś coś przypomniałem - warto było.
W następnym odcinku "wynalazki" ustawiaczy znaków. Będzie się działo.
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dz. U. nr 170 poz. 1393 pkt 5.2.46.
2. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, art. 11 ust. 5.
3. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, art. 20 ust. 2.
4. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, art. 49 ust. 2 pkt 4.
5. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, art. 17 ust. 1 pkt 1 i ust. 2.
6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dz. U. nr 170 poz. 1393 pkt 5.2.46.
7. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, art. 43 ust. 1.