Wiecie dlaczego Tesla jest traktowana jako "marka premium", choć nią nie jest? Odpowiedź Was zaskoczy
Być może zauważyliście, że Tesla traktowana jest jako marka premium i z takimi zestawia się ją w wielu rankingach. W praktyce jednak te auta nijak nie rywalizują z Audi, BMW czy Mercedesem. Skąd więc taki stan rzeczy? Odpowiedź Was mocno zaskoczy.
Wielokrotnie krajowe i światowe rankingi podkreślają, że Tesla jest w tej samej grupie producentów, co BMW, Mercedes czy Audi. Dość szybko przypięto jej metkę premium, choć można śmiało powiedzieć, że ta zupełnie tutaj nie pasuje. Dlaczego więc z uporem maniaka utrzymuje się taki status tej firmy?
Otóż okazuje się, że Tesla jest traktowana jako marka premium, gdyż tak traktują ją... inne marki premium
Chodzi tutaj dokładniej o punkt odniesienia. Ta amerykańska firma pojawiła się w praktyce zaledwie kilkanaście lat temu na rynku i od razu doprowadziła do małego przewrotu. Tesle pokazały, że elektromobilność może być inna - wydajniejsza, futurystyczna i przystępna. Przełom przyszedł przed wszystkim z Modelem 3, ale już wcześniej Model S królował w kwestii zasięgu na jednym ładowaniu.
Tym samym szereg marek z metką premium, czyli chociażby wspomniane BMW, Mercedes czy Audi, same uznały Teslę za markę, do której trzeba się przyrównywać. Tutaj chodzi przede wszystkim o wyścig technologiczny, w tym o konstrukcję akumulatorów i o wydajność konstrukcji.
Niemniej taka sytuacja sprawiła, że wszystkie firmy analityczne automatycznie musiały wrzucić ją do tego samego worka, w którym jest właśnie "niemiecka trójca" i wiele innych marek. Za czasów Modelu S, dość drogiego samochodu, miało to więcej sensu. Teraz jednak jest problematyczną kwestią z prostego powodu.
Tesla stała się też punktem odniesienia dla wolumenowych producentów, a także dla nowych marek z Chin
Tym samym Teslę wypadałoby uwzględniać formalnie w obydwu zestawieniach. Jest to jednak nie jest możliwe - w końcu musi mieć swoje stałe miejsce. Stąd też dodatkowe klasyfikacje, które zawierają właśnie takich producentów. Często nazywa się ich "high-tech", ze względu za podnoszenie poprzeczki dla innych producentów.
Jeśli więc analizując wyniki sprzedaży w Polsce zobaczycie, że obok Tesli znajduje się chociażby Porsche, to będziecie już wiedzieli, że jest to efekt działania właśnie tych dużych, doskonale znanych firm. To też pokazuje jak daleko zachodzą zmiany w motoryzacji - nawet w statystykach ciężko jest zaszufladkować nowe produkty.