TEST: Sprawdzamy, jak poskutkował upsizing w Renault na przykładzie topowego Talismana
Ostatnio mieliśmy okazję testować jedną z dwóch nowości silnikowych w gamie Talismana – diesla 1.7 dCi o mocy 150 KM. Teraz w nasze ręce trafił egzemplarz z najmocniejszą jednostką benzynową 1.8 TCe o mocy 225 KM.
Jednostkę 1.8 TCe można znaleźć w innych modelach Renault takich jak Megane R.S., Alpine A110 i… Espace. Jeśli zasłonimy nazwę tego ostatniego, to wobec Talismana z takim silnikiem można mieć już niemałe oczekiwania.
Francuska awangarda
Mimo że Talisman został zaprezentowany w 2015 roku, to do jego wyglądu nie można mieć zastrzeżeń. Auto cały czas wygląda bardzo świeżo. Być może m.in. dlatego że to właśnie ten model zapoczątkował nową linię stylistyczną w gamie Renault.
Testowana przez nas wersja S-Edition nie różni się zbytnio od innych Talismanów. Z zewnątrz można ją jedynie rozpoznać po znaczkach na błotnikach, i czarnych felgach w rozmiarze 19” (lub 18” w dwukolorowym malowaniu).
Jeśli jesteście gadżeciarzami to wnętrze Talismana również powinno Wam przypaść do gustu. Deska rozdzielcza to połączenie dwóch zegarów analogowych umieszczonych po bokach, i cyfrowego wyświetlacza umieszczonego po środku który może być prędkościomierzem lub też obrotomierzem, w zależności od trybu jazdy. Na środku konsoli umieszczono ogromny „tablet” za pomocą którego steruje się prawie wszystkim. Niestety osobiście nie jestem fanem tego rozwiązania ponieważ system multimedialny działa dość powoli, a do tego poruszanie się po nim jest mało intuicyjne.
Talisman oferuje bardzo komfortowe warunki swoim pasażerom, niezależnie od tego czy siedzimy z przodu czy też z tyłu. Pasażerowie z przodu mogą dodatkowo nacieszyć się wentylowanymi i podgrzewanymi siedzeniami oraz masażem. Choć tego ostatniego elementu mogłoby w ogóle nie być.
Nie można mieć za to zastrzeżeń do jakości materiałów użytych w Talismanie. Większość elementów jest przyjemna w dotyku (jak i dla oka) i dobrze spasowana, jednak w testowanym egzemplarzu raz na jakiś czas pojawiało denerwujące brzęczenie.
Jeśli szukacie praktycznego auta rodzinnego, to zdecydowanie wybierzcie wersję kombi. Wersja sedan ma większy bagażnik (608 litrów vs. 572 litry w kombi), ale jeśli wrzucicie coś na jego sam koniec to gwarantuję, że sięgnięcie po tę rzecz nie będzie łatwe.
Przyspiesz ale powoli
225 KM w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną w aucie segmentu D brzmi dość dobrze, prawda? Jeśli jednak oczekujecie jakichś emocji w trakcie jazdy, to po prostu zapomnijcie o nich. Talisman przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,6 s (albo 7,4 sekundy, jeśli wybierzecie wersję bez 4Control - ale takiej nie ma w S-Edition) jednak pierwsze wrażenia są zupełnie odmienne. Silnik ciągnie równo od najniższych obrotów i nie dostaje zadyszki powyżej prędkości autostradowych, moc rozwijając bardzo liniowo. Przy okazji warto raz na jakiś czas spojrzeć na prędkościomierz, bo w Talismanie w ogóle nie odczujecie prędkości z jaką jedziecie. Monitorujcie również stan paliwa, bo cały zbiornik (47 litrów w wersji z 4Control) wystarczy na przejechanie ok. 400 km w warunkach miejskich.
Całość psuje jednak trochę skrzynia EDC, która w trakcie przyspieszania działa bez zarzutów, jednak często się gubi w korkach, tak jak i przy nagłych "kickdownach". Do tego zdecydowanie brakuje łopatek przy kierownicy, żeby czasami „pomóc” skrzyni dobrać właściwy bieg.
Spalanie jest takie, jakiego można się spodziewać w samochodzie tej klasy, który ma ponad 200 KM pod maską. W mieście trzeba liczyć 12 l/100km przy normalnej jeździe, ale jeśli się postaramy i będziemy delikatnie obchodzili się z gazem to można osiągnąć spalanie na poziomie 10.5l/100km.
Talisman prowadzi się zaskakująco przyjemnie jak na francuską limuzynę. W zakrętach jest bardzo przewidywalny i pewny mimo że układ kierowniczy nie „dostarcza” kierowcy zbyt wielu informacji. W mieście zaskakuje za to zwrotność tego samochodu, a to wszystko za sprawą systemu 4Control który w tej wersji jest oferowany w standardzie.
zużycie paliwa: | Renault Talisman 1.8 TCe |
---|---|
przy 100 km/h: | 6,0 l/100 km |
przy 120 km/h: | 7,7 l/100 km |
przy 140 km/h: | 8,5 l/100 km |
w mieście: | 12,0 l/100 km |
Dla chcących się wyróżnić
Testowany przez nas Talisman z silnikiem 1.8 TCe w wersji S-Edition to koszt 142 000 zł. Nie jest to mała kwota, ale za to w tej cenie otrzymujemy dużą limuzynę która jest bardzo dobrze wyposażone w standardzie. Dodatkowo mamy mocny, benzynowy silnik i automatyczną skrzynię biegów. Nasz egzemplarz był doposażony w czarny lakier metalik, dach panoramiczny i parę innych dodatków co zwiększyło cenę do 155 000 zł. Do maksymalnego wyposażenia brakuje jedynie systemu wspomagania parkowania, nagłośnienia BOSE oraz elektrycznie otwieranej klapy bagażnika.
Podsumowanie
Mimo upływu lat Renault Talisman to dalej bardzo ciekawa oferta na rynku. Auto wygląda świeżo, do tego jest przestronne i komfortowe więc może zaciekawić osoby poszukujące samochodu rodzinnego. Dołóżmy do tego gamę silników spośród których większość osób wybierze coś pod siebie i atrakcyjne wyposażenie. Jeśli klient będzie w stanie przymknąć oko na niektóre niedociągnięcia jak chociażby denerwujący system multimedialny, to oferta Renault może być warta rozważenia.
Dane techniczne
NAZWA | Renault Talisman 1.8 TCe |
---|---|
SILNIK | t. benz, R4, 16 zaw. |
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni |
POJEMNOŚĆ | 1798 |
MOC MAKSYMALNA | 165 kW (224 KM) przy 5 500 obr/min. |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 300 Nm przy 2 000 obr/min. |
SKRZYNIA BIEGÓW | automatyczna, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa |
NAPĘD | przedni |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny MacPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | wielowahaczowe |
HAMULCE | tarczowe went/tarczowe |
OPONY | 245/40 R19 |
BAGAŻNIK | 608/1022 |
ZBIORNIK PALIWA | 47 |
TYP NADWOZIA | sedan |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 4/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4849/1890/1463 |
ROZSTAW OSI | 2809 |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1535 |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | |
ZUŻYCIE PALIWA | 7,6-7,9 |
EMISJA CO2 | 172-180 |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 7,6 |
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 240 |
GWARANCJA MECHANICZNA | 2 lata |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata |
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE | co 30 tys. lub co rok |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | (TCe 160 EDC Limited) 108 900 |
CENA WERSJI TESTOWEJ | 142 000 |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 155 000 |