To jest samochód dla prawdziwego Alfisti. Ta Alfa Romeo nie klękała na budowie
Idealny samochód na budowę lub do ciężkiej pracy? Alfa Romeo! Być może o tym nie wiecie, ale kiedyś ta włoska marka oferowała samochody użytkowe, które bazowały na Iveco Daily i Fiacie Ducato.
Gdybym miał pieniądze i czas, to poszukałbym takiego samochodu, odnowił go do stanu idealnego i pojechał na konkurs elegancji podczas zlotu Forza Italia. To byłby idealny trolling, gdyż wiele osób myśli, że Alfa Romeo produkowała tylko ciekawe samochody. Nic bardziej mylnego.
Ta włoska marka, nim trafiła trafiła w ręce Fiata, należała do Istituto per la Ricostruzione Industriale- instytucji rządowej, która próbowała rozwijać tę firmę. Ogromny dług sprawił jednak, że sprzedaż była nieunikniona. O Alfę walczyły dwa wielkie koncerny, o czym wiele osób nie pamięta - Fiat i Ford. Amerykanie bardzo chcieli wejść w posiadanie włoskiego producenta, widząc w nim potencjał na rozwój oferty w Europie.
Finalnie jednak to Fiat przejął Alfę Romeo. Już wcześniej jednak obydwie marki współpracowały ze sobą - a owocem jednej z dziwniejszych kolaboracji była Alfa Romeo AR6 i AR8.
Alfa Romeo AR6 to Fiat Ducato, AR8 to Iveco Daily
Jako niezależny producent, Alfa musiała mieć szerokie portfolio. Kluczowe były tutaj produkty z różnych segmentów, także te użytkowe. Wśród znanych modeli był Romeo, a później dostawczaki A12 i F12. Te dwa ostatnie zastąpiły finalnie produkty innych marek, na które jedynie przyczepiano znaczki Alfy Romeo, w tym małe "scudetto" na grillu.
Alfa Romeo AR6 była niczym innym, jak pierwszym Fiatem Ducato. To oczywiście dziecko spółki SEVEL, stworzonej pomiędzy PSA i Fiatem.
Obecnie to porozumienie wciąż funkcjonuje. Na jego mocy powstaje Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Opel Movano i Toyota ProAce MAX. W czasach, w których powstawała Alfa AR6, był to Citroën C25, Peugeot J5 i Talbot Express.
Nieco inną bajką jest Alfa Romeo AR8
Tutaj korzenie tego modelu sięgają 1973 roku. Wtedy to ta marka, wraz z Fiatem i Officine Meccaniche (OM) zawarły porozumienie. Na jego mocy powstał Fiat Daily, finalnie przemianowany na Iveco Daily. Na jej bazie, wyłącznie na rynek włoski, opracowano wariant z logo Alfy Romeo. Dostępny on był w trzech wersjach, 30 AR8, 35 AR8 i 40 AR8, o ładowności wynoszącej od 1300 do 2000 kg.
Przejęcie Alfy Romeo przez Fiata było punktem zwrotnym. Produkowanie dostawczaków ze scudetto na grillu nie miało już sensu
Finalnie ta marka, wraz z Lancią, weszły do jednego "klastra", tworząc luksusową linię grupy. Z kolei samochody dostawcze stały się domeną Fiata i Iveco.